آموزش نصب هارد در DVR و NVR

با توجه به شباهت زياد دستگاه DVR و NVR طريقه نصب هارد ديسک نيز در هر دو تقريبا يکسان است. در اين مطلب به آموزش نصب هارد ديسک در DVR مي پردازيم.

اطلاعات پيش از نصب دوربين مداربسته
مهمترين نکته پيش از نصب هارد در DVR اطلاع از اين موضوع است که هارد نصب شده در DVR از نوع اينترنال مي باشد. اين نوع هارد دقيقا مشابه هارد ديسک هاي مورد استفاده در کامپيوترهاي خانگي است.
توجه داشته باشيد که دستگاه هاي DVR امروز تقريبا بدون استثنا از کابل ساتا (SATA) براي اتصال هارد استفاده مي کنند. پس توجه داشته باشيد که هارد ديسک انتخابي شما هم حتما بايد داراي کانکتور ساتا باشد.
نکته مهم بعدي ميزان هارد قابل پشتيباني دستگاه DVR است. DVRها معمولا تعداد مشخصي از هارد با ظرفيت محدود را پشتيباني مي کنند. مثلا يک هارد يک ترابايت. توجه داشته باشيد که هاردي که براي دستگاه انتخاب کرده ايد حتما به وسيله دستگاه قابل پشتيباني باشد.

براي محاسبه ميزان هارد مورد نياز براي DVR به اين صفحه مراجعه کنيد.
مراحل نصب
ابتدا بدنه دستگاه DVR را باز کنيد. اين بدنه معمولا چهار يا شش پيچ در طرفين دارد. براي باز کردن بدنه بايد تمامي پيچ ها را با دقت باز کنيد.
در داخل جعبه DVR بعضي از وسايل نصب هارد ديسک قرار دارد. اين وسايل شامل کابل SATA (يک کابل قرمز رنگ) و پيچ هاي مربوط به بستن هارد مي شود.
پس از باز کردن کامل بدنه برد اصلي دستگاه را ميبينيد. بر روي برد اصلي دستگاه شما ميتوانيد پورت هاي ساتا را ببينيد (اين پورتها به شکل L کشيده هستند) همچنين سيمهايي با زنگهاي سياه، قرمز و زرد داخل بدنه وجود دارد که از آن بايد براي تغذيه هارد استفاده کنيد.
کابل SATA را به برد DVR و سپس به هارد ديسک وصل کنيد. (شکل پورتها به صورتي است که امکان اشتباه وصل کردن انها وجود ندارد) سپس کابل تغذيه را که در داخل DVR وجود دارد به هارد وصل کنيد.
پس از اطمينان از درست وصل شدن کابلها، هارد را بر روي جاي پيچ هاي موجود کف بدنه DVR قرار دهيد. اين پيچ ها معمولا چهار پيش به ازاي هر هارد ديسک هستند. براي بستن پيچ ها بايد دستگاه را بلند کرده و پيچ ها را از زير دستگاه ببنديد.
پس از بستن پيچ هاي هارد دستگاه را روشن کنيد. در صورتي که تمام مراحل را به درستي انجام داده باشيد بايد در منوي هارد ديسک، هارد شما به درستي شناخته شده باشد.
در صورت شناسايي هارد درب دستگاه DVR را ببنديد.
در منوي هارد ديسک بر روي قسمت فرمت کليک کنيد تا هارد فرمت شود. پس از فرمت شدن هارد، امکان استفاده از آن فراهم مي شود و ضبط دستگاه شروع خواهد شد.

در صورت نشناختن هارد چه کنيم؟
در صورتي که دستگاه شما هارد ديسک را نمي شناخت ممکن است يکي از اتفاقات زير رخ داده باشد:
پورت هاي روي هارد و مادربرد را چک کنيد و از درست وصل بودن انها اطمينان حاصل کنيد.
کابل ساتاي هارد را عوض کنيد. گاهي ممکن است کابل موجود در DVR مشکل داشته باشد.
ممکن است هارد شما دچار مشکل شده باشد. در اين صورت بايد آن را تعمير يا تعويض کنيد. (گاهي مشکل هارد با فرمت کردن نرم افزاري رفع مي شود)
ممکن است هارد شما بر روي DVR قابل پشتيباني نباشد.
تارتن