انواع سامانه مدار بسته

سامانه‌هاي آنالوگ که براساس يک سيگنال پيوسته کار مي‌کنند، نسبت به سيستم‌هاي ديجيتال از قدمت بيشتري برخوردارند. اجزاي اصلي يک سيستم مداربسته در اين سيستم را، دوربين مداربسته آنالوگ، مانيتور، دي وي آر، وي‌سي‌آر (ويدئوي مخصوص ضبط تصاوير)، سوئيچرهاي دستي و اتوماتيک(براي انتخاب دستي يا خودکار دوربين)، پن و تيلت‌ها (موتورهاي حرکت دهنده دوربين)، مالتي‌پلکسرها يا کوادها(براي تبديل يک مانيتور به چندين مانيتور) و کابلهاي کواکسيال(داراي مغزي و شيلد) تشکيل مي‌دهند. هزينه ضبط تصاوير در اين سيستم‌ها (بعلت نياز به نوارهاي ويدئويي و قيمت بسيار بالاي وي‌سي‌آر) بسيار بيشتر از سيستم‌هاي ديجيتال است (نصب دوربين مدار بسته).

در سامانه‌هاي ديجيتال، تصوير در ابتدا به صورت ديجيتال برداشته شده و يا توسط يک ديجيتايزر(ديجيتال کننده) بصورت ديجيتال به سيستم وارد مي‌گردد. از اينجا به بعد، مي‌توان با تصوير ورودي به مثابه «اطلاعات» برخورد نمود. بدين معني که پردازش، ضبط و تکثير آن نياز به سخت‌افزار خاصي نداشته و براي همه‌گونه عمليات، مي‌توان از يک رايانه خانگي بهره‌برد.

امروزه گاهي از ترکيب دو سيستم نيز استفاده مي‌گردد.

استفاده از دوربين‌هاي ويدئويي براي انتقال سيگنال را به يک جاي خاص، در مجموعه‌اي محدود از ناظران است. دوربين‌هاي مدار بسته، اغلب براي نظارت در مناطق استفاده مي‌شود که ممکن است نياز به نظارت مانند بانک‌ها، قمار خانه‌ها، فرودگاه‌ها، تأسيسات نظامي و فروشگاه‌ها تکيه دارد. تجهيزات Cctv تجهيزات دوربينهاي مدار بسته ممکن است مورد استفاده قرار گيرد براي قسمت‌هاي مورد پردازش را مورد مشاهده قرار دهد. مثلاً مکان‌هايي که براي انسان مناسب تباشد سيستمهاي دوربينهاي مدار بسته ممکن است به طور مداوم کار کند و يا فقط به عنوان ملزم به نظارت بر رويدادهاي خاص باشد شکل پيشرفته تري از دوربينهاي مدار بسته، بهره گيري از ويديوهاي ضبط ديجيتال (DVRs) ضبط صدا فراهم مي‌کند. با انواع کيفيت و عملکرد و ويژگي‌هاي گزينه‌هاي اضافي (مانند تشخيص حرکت به عنوان و ايميل هشدار) از Cctv در مکان‌هاي عمومي براي مشاهده استفاده ميشود؛ به ويژه در بريتانيا اين سيستم مورد استفاده قرار مي‌گيرد که عامل پيشگيري از شيوع جرم در بريتانيا بود. دوربينهاي مدار بسته در ابتدا به عنوان ابزاري براي افزايش امنيت در بانک توسعه داده شدند.