انواع نرده شاخ گوزنی و مزایای آن

 

قبل از اين که بخواهيم در مورد نصب حفاظ شاخ گوزني توضيحاتي دهيم بايد بدانيم حفاظ شاخ گوزني چيست و در چه مکان هايي از ان استفاده مي شود.

 

حفاظ شاخ گوزني

 

 

 

تصويري که در بالا مشاهده مي کنيد نمونه اي از حفاظ شاخ گوزني مي باشد.

از ويژگي هاي حفاظ شاخ گوزني مي توان به داشتن شاخه هايي تيز بسيار زياد و در هم تنيده و قابليت افزايش شاخه هاي تيز و توليد در ارتفاع هاي گوناگون و داشتن عرض مناسب براي پوشش سطح ديوار و غيرممکن ساختن عبور از ان اشاره داشت. اغلب حفاظ شاخ گوزني بر روي ديوار و حصار محوطه خانه ها باغ ها ويلا ها و… مورد استفاده قرار مي گيرد. براي نصب انواع حفاظ شاخ گوزني (بوته اي، آبشاري، نيزاري، حفاظ ليليوم ، بوته خاري و …) بايد با در نظر گرفتن بستر کار و نوع حفاظ مصرفي روش نصب صحيح را انتخاب نمود تا در انتها شاهد استحکام و دوام و زيبايي کار باشيم. روش هاي متعددي براي نصب حفاظ شاخ گوزني وجود ذارد که به برخي از رايجترين اين روشها در ادامه مي پردازيم؛ اما قبل از ان بايد انواع حفاظ و انواع بستر کار را بشناسيم. حفاظ شاخ گوزني (بوته اي، لاله اي، آبشاري، ليليوم، نيزاري، بوته خاري و …) از نظر نصب حفاظ روي ديوار به دو دسته کلي تقسيم مي شوند.

 

حفاظ هايي با شاسي پروفيل

حفاظ ها که بر روي شاسي پروفيل ساخته مي شوند دوام و مقاومت بالايي دارند. پروفيل مورد استفاده متداول در قسمت شاسي حفاظ ها 20*40 بوده و به سفارش مشتري براي بالاتر بردن استحکام از پروفيل هاي 40*60 و يا پروفيل 40*80 نيز مي توان استفاده کرد. براي توليد حفاظ هايي با ارتفاع هاي بالاي 100 سانتي متر استفاده از شاسي 40 *80 و يا 40 *60 مناسب تر مي باشد زيرا در هنگام نصب ميزان استحکام حفاظ بر روي ديوار بيشتر شده و از صدمات ناشي از تکان هاي حفاظ بر روي ديوار کاسته مي شودو امکان اسيب به ديوار به حداقل ممگن مي رسد.

 

 

 

حفاظ شاخ گوزني

 

حفاظ با شاسي ميلگرد

حفاظ هايي که براي شاسي انها از دو عدد ميلگرد نمره 10 به صورت طولي استفاده مي شود مقاومت کمتري نسبت به حفاظ هايي که روي شاسي پروفيل کار مي شوند دارند. در جنبه هاي ديگر استفاده از ميلگرد طولي به عنوان شاسي مي توان به قيمت ارزان تر اين مدل حفاظ را نسبت به ساير حفاظ هاي ديگر در نظر داشت :

 

انواع بستر هاي موجود (محل نصب حفاظ)

يکي ديگر از عوامل تاثير گذار در هنگام نصب حفاظ بستر کار مي باشد

بستر کار به چندين قسمت تقسيم مي شود که به صورت زير مي باشد.

بستر با درپوش سنگي

بستر با درپوش فلزي

بستر بدون درپوش

ذيوار ساخته شده با بلوک هاي سفالي

ذيوار ساخته شده با بلوک هاي سيماني

ذيوار ساخته شده با آجرهاي فشاري

ديوارهاي آماده بتني

ديوارهاي فلزي

قبل از تشريح روش هاي نصب بر روي هر کدام از بستر هاي فوق لازم به ذکر است نکاتي در مورد ديوارهاي محوطه خانه مسکوني- ويلا – باغ و … ذکر کنيم. در قسمت هاي مختلف سرزمين ما ايران هر ساله پروژه هاي بسياري در دست احداث مي باشد و اکثر غريب به اتفاق اين پروژه ها داراي محوطه و ديوار در حياط هستند؛ اما متاسفانه به دليل توجه نکردن اکثر معماران به ديتيل ديوارهاي محوطه و باغ و اصولي کار نکردن درپوش هاي فلزي ديوارها و يا حتي درپوش هاي سنگي شاهد ضعف در ديوار هاي ذور باغ و يا محوطه بوده ايم. مي توانيم با طراحي اصولي درپوش ها فلزي و سنگي ديوار نماي زيبايي از ساخنمان داشته باشيم و هم صدمه هاي ناشي از هنگام نصب حفاظ و ديگر فعاليت هايي که بر روي محوطه ديوار انجام مي شود را بکاهيم. در محوطه و بر روي ديوارها مي توانيم از پليت هايي در فواصل 1 متر از يکديگر و در تراز درپوش ديوارها کارگزاري کنيم تا در هنگام نصب سايه بان- حفاظ و يا چراغ و…به ديوار صدمه نرسانيم.

 

 

 

حفاظ شاخ گوزني

 

بستر با درپوش سنگي

در اکثر موارد درپوش هاي سنگي داراي ضخامت 2 الي 6 سانتي متر مي باشد و در هنگام سوراخ کاري به دليل نصب نامناسب شکسته و يا لق مي شوند و براي جلوگيري از اين ضعف بهترين کار استفاده از پليت در هنگام نصب درپوش مي باشد.

 

بستر با درپوش فلزي

درپوش هاي فلزي داراي ضخامت هاي متفاوتي مي باشند در ضخامت هاي پايين تر از 2 ميلي متر به درپوش آسيب ميرسد و نصب با مشکلاتي روبه رو مي شود ولي در ضخامت هاي بالاتر از 2 ميلي متر به درپوش آسيب نرسيده و نصب حفاظ را مي توان بر روي درپوش نيز انجام داد.

 

بستر بدون درپوش

در برخي از پروژه ها از درپوش ديوار استفاده نمي شود که نصب بر روي ديوار انجام مي شود. اين نوع بستر به سه قسمت از لحاظ استحکام ديوار تقسيم مي شود :

 

1) ديوارهاي آجر فشاري

ديوارهايي با مصالح آجر فشاري از نوع ديوارهاي مستحکم از لحاظ نصب حفاظ به شمار مي آيد زيرا فضاي خالي در بين ديوار وجود ندارد و نصب بدون هيچگونه مشکلي انجام مي شود.

 

2) ديوارهاي بلوک سيماني

ديوارها ي بلوک سيماني به دليل اينکه داخل بلوک سيماني را از ملات ماسه و سيمان پر نمي کنند يکي از نامرغوب ترين بسترهاي نصب حفاظ به دليل داشتن فضاي خالي به شمار مي رود. وبراي مرتفع کردن اين مشکل بايد در رديف هاي انتهايي ديوار که بلوک کارگزاري مشود داخل بلوک ها را با ملات ماسه سيمان پر کرد.

 

3) ديوارهاي بلوک سفالي

يکي از بدترين و نامرغوب ترين و غير استانداردترين بستر براي نصب حفاظ به شمار مي رود. براي نصب حفاظ بر روي اينگونه ديوار ها بايد بدنه ديوار مقاوم سازي شود.

 

بسترهاي ديوارهاي بتني آماده

اين نوع بسترها در نصب حفاظ يکي از مناسب ترين بستر براي نصب نرده شاخ گوزني به شمار مي روند زيرا داراي استحکام بسيار بالا و نداشتن فضاي خالي و در اکثر موارد داراي پليت و يا آرماتور بيرون زده از ديوار مي باشد که نصب حفاظ را تسهيل مي کند.

 

ديوارهاي فلزي و نرده هاي فلزي

اين نوع بسترها از مناسب ترين و مستحکم ترين بسترها به شمار مي روند. با توجه به شناخت انواع حفاظ ها و انواع بستر کار مي توانيم روش هاي نصب را بر روي هر يک از بسترهاي موجود برسي و شرح دهيم.

 

نصب حفاظ به روش کوبيدن پيم در ديوار

اولين روش که در تمامي بسترها مي توان از آن استفاده کرد کارگزاري پيم در بستر مي باشد. روش کار به اين صورت مي باشد که ابتدا در بالاي ديوار را با استفاده از دريل سوراخي به قطر 8 ميلي متر ايجاد کرده و يک پيم به قطر 10 ميلي متر داخل ديوار کارگزاري مي کنيم. در صورت داشتن درپوش فلزي با ضخامت کمتر از 2 ميلي متر درپوش سوراخ مي شود سپس ديوار سوراخ کاري مي شود. براي هر شاخه 2 متري حفاظ حداقل 4 پيم 2 به 2 و روبه روي هم نياز مي باشد تا در آخر استحکام مورد نظر را بدست آوريم. در مرحله بعد حفاظ بروي ديوار بين پيم ها قرار مي گيرد و به پيها جوش مي شود ودر مرحله اخر قسمت جوشکاري شده با استفاده رنگ لکه گيري مي شود.

 

نصب حفاظ با استفاده از بيس پليت

در اين روش مي توان پليت هايي را در هنگام ديوار چيني داخل ديوار کارگزاري کرد که بسيار منطقي و مناسب مي باشد. ولي در برخي ديوارها که اين کار انجام نگرفته مي توان اين کار را با ايجاد 4 سوراخ و کوبيدن پيم در اين سوراخ ها و اتصال پليت به پيم ها بستر مناسبي را براي نصب حفاظ ايجاد کرد که از استحکام و زيبايي بالاتري برخوردار باشد. اين پليت ها بايد در فواصل حداقل يک متر از يکديگر کار گذاشته شود سپس حفاظ ها را مي توانيم بر روي اين پليت ها جوش دهيم و در مرحله اخر قسمت هاي جوش شده را با استفاد از رنگ لکه گيري کنيم.

 

نصب حفاظ با استفاده از چهار ستون

اين روش بيشتر در حفاظ هايي که داراي ارتفاع زياد مي باشند متداول مي باشد. در اين روش در چهار پايه اين چهار ستون به فواصل مشخص 4 سوراخ ايجاد شده و در آن پيم کوبيده مي شود و چهار ستون به آن اتصال مي يابد و در صورت وجود درپوش فلزي مستحکم و يا پليت با آن ها متصل مي شود. روش هاي خاص ديگري نيز براي نصب حفاظ وجود دارد که بر اثر شرايط بسترهاي خاص از آن ها استفاده مي شود.

 

شاسي کشي

يکي ديگر از مواردي که در هنگام نصب بايد به آن توجه خاص شود نياز به شاسي کشي مي باشد. در ديوارهايي که داراي پستي و بلندي بسياري مي باشد و يا سطح درب ورودي پارکينگ با ديوار يکسان نباشد براي زيبايي و بالا بردن امنيت با استفاده از پروفيل 40*80 و يا 40*60 مي توان سطح يکساني را براي نصب زيباتر و مستحکم تر حفاظ ايجاد کرد. در صورت نياز به شاسي کشي کارشناسان بازديد شرکت تک حفاظ توضيحات کامل را در اختيار مشتريان قرار مي دهند.

نکاتي که کارشناسان و مردم بايد در مورد نصب حفاظ بدانند :

 

کارشناسان بايد در هنگام بازديد از پروژه و ترسيم نقشه ديوار مسير عبور کابل شهري را مشخص کنند تا در هنگام سوراخ کاري سانحه اي رخ ندهد.

در قسمت هايي که نياز به شاسي کشي مي باشد کارفرما را در جريان انجام اين کار قرار دهند.

در هنگام شاسي کشي و بعد از نصب حفاظ از به آساني باز و بسته شدن درب اطمينان حاصل نمايند و از انتقال نيرو وارده بر اثر حفاظ بر روي درب جلوگيري نمايند.

در صورت ممانعت کارفرما از انجام شاسي کشي اندازه ارتفاع پله هاي روي ديوار توسط کارشناسان بايد به دقت اندازه گيري شود تا در انتها حفاظ ريتم مناسبي ايجاد شود و زيبايي بصري از بين نرود.

در صورت وجود چراغ هاي روشنايي در مسير نصب حفاظ توسط کارشناس بايد با کارفرما هماهنگ شده و چراغ ها را در قسمت ديگري نصب و يا آن ها را از روي ديوار برچيد.

مي توان به جاي چراغ هاي معمولي براي زيبايي بيشتر و ايجاد روشنايي از چراغ هاي نواري در قسمت انتهايي حفاظ استفاده کرد.

تمامي حفاظ ها بعد از نصب بايد لکه گيري شده و قسمت هايي از درپوش که صدمه ديده است با استفاده از چسب هاي مخصوص ترميم شود.