رزولوشن یا کیفیت تصویر

کيفيت تصوير دوربين مداربسته بر اساس پارامتر خط افقي(TV Line) که به اختصار TVL نوشته ميشود سنجيده ميشود.
لوکس نوري
ميزان حساسيت دوربين به تغيير ناگهاني نور را لوکس نوري ميگويند. لوکس نوري با عددي بين صفر و يک سنجيده ميشود که اين عدد هرچه به صفر نزديکتر باشد نشاندهنده حساسيت کمتر ، يعني دوربين بهتر است.
دي وي آر (DVR)
دي وي آر دستگاهي است که تصوير دوربين هاي مداربسته مورد استفاده در يک محل به آن منتقل ميشوند و روي ديسک سخت (Hard Disc) داخل آن زخيره ميگردند.
هر "دي وي آر" قابليت ضبط تعداد محدودي دوربين را دارد. بر اين اساس DVR ها چهار نوع هستند .
DVR چهار کانال (قابليت اتصال و ضبط 4 دوربين) ، هشت کانال ، شانزده کانال و سي و دو کانال.
ميزان پشتيباني از ديسک سخت (Hard Disc) هر DVR بر اساس تعداد کانالهاي دوربين تنظيم ميشود که معمولا اين عدد براي DVR هاي چهار کانال 2 ترابايت ميباشد.
مهمترين قسمت هر DVR بعد از تعداد کانالها کيفيت تصوير و تعداد زخيره سازي فريم در ثانيه ميباشد که تعيين کننده کيفيت و قيمت آن ميباشد. اين پارامتر با ظرفيت پردازش "آي سي" هاي استفاده شده در مدار هر کانال ارتباط دارد. هر کانال DVR بر اساس ظرفيت آي سي ميتواند D1 و يا CIF باشد.
کانالهاي D1 نسبت به CIF داراي کيفيت تصوير بسيار بالاتر و سرعت زخيره سازي تمام وقت (Real Time) ميباشند و طبيعتا قيمت آنها نيز بالاتر است.
نکته 4
سنجش D1 بودن يا CIF بودن دستگاه DVR به هيچ وجه از ظاهر دستگاه امکان پذير نيست چرا که جعبه و بدنه و کاتالوگ (و حتي بعضا فاکتور) دستگاهها کاملا مشابه يکديگر هستند. پس از اعتماد به فروشنده تنها راه شناسايي آن عدد ظرفيت "آي سي" است که روي مدار الکترونيکي داخل دستگاه هک شده است و ميتوانيد آنرا مشاهده کنيد.
پس از D1 يا CIF بودن مسئله تعداد کانال صوتي از اهميت بالايي برخوردار است. درست مانند تعداد کانال تصوير هر DVR قابليت ضبط تعدادي خطوط صدا را نيز دارا ميباشد. اين عدد جدا از تعداد کانال دوربينها و بعد از آن مطرح ميشود.(به عنوان مثال : DVR چهار کانال دو صدا)
و در آخر خروجي هاي يک DVR بسيار حائز اهميت ميباشند و بهترين DVRها آنهايي هستند که تمامي خروجي ها مانند : LAN , USB , VGA , 3G را داشته باشند.(که به خاطر شرايط رقابت عمدتا دارند)
کارت کپچر
کارت کپچر که به کارت DVR نيز معروف است در واقع همان کار DVR را انجام ميدهد با اين تفاوت که در کامپيوتر قرار ميگيرد و از مابقي سيستم هاي آن تاثير ميپذيرد.
لنز
در مورد لنزها مهمتريم مسائل ابعاد لنز و فاصله کانوني آن ميباشند که طول ميدان ديد را مشخص ميکنند.
همانطور که قبلا اشاره کرديم دوربين هاي صنعتي يا باکس بر خلاف ساير دوربين ها فاقد لنز ميباشند . براي اين دوربين ها از لنزهاي مجزا و مخصوص استفاده ميشود. اين لنزها بر دو نوعند.
لنز ثابت يا فيکس (تصوير سمت راست) و لنز متغير يا اتوآيريز"Auto IRIZ" (تصوير سمت چپ)
همانطور که از نامشان واضح است لنزهاي فيکس داراي فاصله کانوني ثابتي ميباشند و لنزهاي اتوآيريز داراي فاصله کانوني قابل تنظيم.
تشخيص اينکه کدام دوربين با کدام لنز در چه محلي استفاده شود بهتر است به عهده کارشناسان نصب باشد و مطالب فوق شما را در کيفيت سنجي دوربين مداربسته ياري ميرساند.
دوربين مداربسته آنالوگ و دوربين مداربسته ديجيتال به لحاظ کاربرد مشابه هستند.
برخي تفاوتهاي دوربين مداربسته آنالوگ و ديجيتال را با هم مرور ميکنيم :
- اولين دوربين مداربسته آنالوگ در سال 1942 توسط شرکت زيمنس طراحي و به کار گرفته شد و اولين دوربين مداربسته ديجيتال در سال 1996 توسط شرکت Axis.
- دوربين مداربسته آنالوگ تصاوير را به صورت خط هاي افقي ارسال ميکنند که با آن تي وي لاين ميگويند و دوربين هاي مداربسته ديجيتال تصاوير را به صورت مربع ارسال ميکنند که به آنها پيکسل ميگويند.
- تراکم پيکسل هاي دوربين مداربسته ديجيتال بيشتر از خط هاي ارسالي دوربين مداربسته آنالوگ ميباشد.
-دوربين مداربسته ديجيتال امکانات بيشتري را براي پردازش تصاوير و اعمال تنظيمات فراهم مياورد.
- دوربين هاي مداربسته ديجيتال از کابل شبکه براي ارسال تصوير و صدا بهره ميگيرند و دوربين مداربسته آنالوگ از کابل کواکسيال.
- قيمت هر دوربين مداربسته ديجيتال در کمترين حالت 6 الي 7 برابر دوربين مداربسته آنالوگ ميباشد.