فیبر نوری چیست و کاربرد آن برای دوربین مداربسته

جهت انتقال تصاوير دوربين هاي مداربسته ، راه هاي مختلفي وجود دارد . يکي از پر سرعت ترين روش هاي انتقال تصوير، استفاده از فيبرهاي نوري است . در هر فيبر نوري تعدادي رشته بسيار نازک شيشه اي شبيه به موي انسان است .اين الياف معمولا به صورت چند دسته اي در کنار يکديگر قرار مي گيرند و به منظور تبادل ديتا توسط سيگنال هاي نوري در مسافت هاي بالا مورد استفاده قرار مي گيرند.
فيبر نوري چيست؟
فيبر نوري
فيبر نوري فقط براي انتقال تصاوير دوربين مداربسته نبوده بلکه براي شبکه هاي کامپيوتري – اينترنتي و سيستم هاي مخابراتي (تلفن) و…نيز راه اندازي و استفاده ميگردد.
فيبر نوري از سه بخش تشكيل شده است :
هسته (Core) : براي عبور سيگنال ها
روكش (Cladding) که دور تا دور هسته را احاطه كرده و باعث برگشت نورمنعكس شده به هسته مي گردد.
بافر رويه (Buffer Coating) که حفاظت فيبر در مقابل رطوبت و ساير موارد آسيب پذير را بر عهده دارد .
فيبر هاي نوري در دو گروه عمده ارائه مي گردند:
• فيبرهاي تك حالته (Single-Mode) . جهت ارسال يك سيگنال در هر فيبر استفاده مي شود( نظير : تلفن )
• فيبرهاي چندحالته (Multi-Mode) . به منظور ارسال چندين سيگنال در يك فيبر استفاده مي شود( نظير : شبكه هاي كامپيوتري)
? نحوه انتقال نور از درون يک فيبر نوري
نور در حالت معمول در يک خط مستقيم منتشر مي شود و براي تعويض جهت بايد از يک جسم با قابليت انعکاس مطلوب همچون آينه در مسير و محل تغيير جهت استفاده کرد. نور دورن يک کابل نوري از ميان مغزي آن عبور مي کند، در اين مسير پوشش انعکاسي که سراسر طول فيبر و دور تا دور آن را در بر گرفته است ، همانند يک آينه عمل نموده و سبب پيدايش انعکاس نور در سراسر مسير فيبر مي شود، در نتيجه نور از مسير منحرف نشده و تا انتهاي طول کابل به راه خود ادامه خواهد داد.
يک فرستنده داده ها را تبديل به کد ميکند و يک گيرنده کد ها را رمز گشايي ميکند و تبديل به ديتا ميکند .
? تقويت کننده نوري: به منظور تقويت و جبران افت سيگنال ناشي از فواصل دور، در مسافت هاي بالا تر از يک کيلومتر ، جريان سيگنال ها دورن فيبر دچار افت مي شود و به منظور جبران اين افت مي بايست در چندين نقطه از مسير از تقويت کننده هاي مخصوص استفاده شود که به نام تقويت کننده هاي ليزري نيز شهرت دارند.
فيبرهاي نوري در مقايسه با سيم هاي مسي مزاياي بسياري دارد :
? ارزانتراست ، در حقيقت کيلومترها کابل نوري در نهايت از سيم هاي مسي ارزانتر تمام مي شوند.
? باريکتر است ،قطر فيبرهاي نوري بسيار باريکتر از سيم هاي مسي است.
? ظرفيت بالاتر انتقال را دارد ، به دليل بالا بودن ظرفيت انتقال ديتا از طريق فيبر نوري نسبت به سيم مسي مي توان حجم بيشتري از اطلاعات را به صورت همزمان از طريق آنها مبادله کرد.
همچنين ميزان افت سيگنال در فيبر نوري بسيار کمتر از سيم هاي مسي است.
برخلاف سيگنال هاي الکتريکي در سيم هاي مسي، هيچ گونه تداخلي در سيگنال هاي فيبرهايي که در کنار يکديگر قرار گرفته اند ايجاد نخواهد شد و اين به معناي عدم نويز در دوربين هاي مداربسته و مشاهده تصاوير با وضوح بيشتر است.
فيبرهاي نوري جهت تبادل ديتا در حالت ديجيتال و استفاده در شبکه هاي رايانه اي بسيار مناسب هستند.
? در اين فيبر ها خطر اشتعال به صفر ميرسد ،چراکه هيچ نوع جريان الکتريسيته اي از دورن آنها عبور نمي کند.
? وزن سبک:وزن فيبرهاي نوري در مقايسه با سيم هاي مسي بسيار کمتر است.
معايب فيبر نوري:
• براي شبكه‌هاي معمولي و كوچك بسيار پر هزينه است.
• براي نصب فيبرهاي نوري و تجهيزات آن به افراد متخصص نياز است. اما در نصب سيم‌هاي مسي تقريبا اكثر افرادي كه آشنايي كمي در اين زمينه دارند مي‌توانند آنها را نصب كنند.
• براي نصب فيبر‌هاي نوري دقت بسيار زيادي مورد نياز است. حتي براي قطع كردن آن. زيرا در اين صورت زاويه شكست نور تغيير مي كند و روند انتقال داده ها دچار اختلال مي شود.
• يكي از اصلي‌ترين اشكالات فيبر‌هاي نوري شكننده بودن فيبر داخل كابل است. در صورت خم كردن بيش از اندازه سيم، فيبر مورد نظر شكسته و ديگر آن كابل به در‌د نمي خورد. در صورتي كه سيم‌هاي مسي مقاومتر هستند .
به طور خلاصه پس از بررسي هر پروژه ، با توجه به فاصله دوربين هاي مداربسته تا ذخيره ساز ها – مانيتور ها و همچنين بررسي تعداد دوربين ها ميتوان گفت که استفاده از فيبر نوري منطقي تر است يا کابل کواکسيل و يا کابل شبکه