مقایسه چشم انسان با دوربین مدار بسته IP

گفته مي‌شود که چشم انسان رزولوشن کلي بيش از صد مگاپيکسل را داراست اما به زحمت براي نظارت استفاده مي‌شود و اين رزولوشن حقيقي نيست که مغز ما(VMS) محاسبه مي‌کند. تا زماني‌ که چشم انسان برنده کلي رزولوشن باشد، تنها بحثي که مي‌شود انجام داد اين است که رزولوشن مورد استفاده قرنيه يا آنچه که مغز در يک بازه زماني محاسبه مي‌کند، مي‌تواند به شدت نوسان کند اما تقريباً بين ? تا ?? مگاپيکسل با توجه به بينايي افراد تخمين زده مي‌شود. هنوز فناوري‌ هاي لنز قابل برابري با رزولوشن‌هاي بالاتر در دوربين‌ هاي امنيتي نيستند (حداکثر حدود پنج مگاپيکسل براي نظارت حرفه‌اي) و بيشتر دوربين‌هاي ?? تا ?? مگاپيکسل داراي کمبود فريم ريت (نرخ تعداد فريم‌ها در ثانيه) و کيفيت تصوير در گوشه‌ها هستند و اين يک پيروزي آشکار براي چشم انسان است.
به نقل از فن آوري اطلاعات ايران، يک دليل اصلي که پيشرفت فناوري لنزها همانند دوربين‌ مداربسته IP و سنسورها و پس از آن چشم انسان چشمگير نبود، قانون مور است. برخلاف ديگر تجهيزات داخل دوربين، تجهيزات نوري مانند لنزها از قانون مور پيروي نمي‌کنند. بنابراين چون لنزها پيشرفت کندي دارند، توسعه‌دهندگان دوربين‌ مدار بسته IP در حال استفاده از هرگونه توسعه قدرت پردازشي در دوربين‌ ها به منظور مشاهده رزولوشن دقيق‌ تر و بهبود وضوح تصوير با حساسيت نوري بهتر هستند.
خيلي از ما مشکل ضعف بينايي در شب را داريم. اما برخلاف چشمان ما، دوربين‌ها توانايي نفوذ طول موج‌هايIR و تهيه يک تصوير سياه و سفيد در شب را دارند. در اينجا، قانون مور کاملاً در پيشرفت فناوري سنسور مشارکت داشت و ما مي‌توانيم انتظار پيشرفت‌ هاي زيادي در تصاوير با نور کم داشته باشيم. همان‌ طور که فناوري سنسورCMOS رشد مي‌کرد، اکنون ما تقريباً توانايي انجام حساسيت نوري بيشتر در دوربين‌ هاي پنج مگاپيکسل را نسبت به چشم انسان داريم و حتي حساسيت نوري بيشتري نسبت به چشم انسان در رزولوشن‌هايHDTV و VGA را دارا هستيم.
در نتيجه توانايي مشاهده در شرايط بدون نور را که چشم انسان قادر به مشاهده آن نيست را داراست. براي اين امر، امروزه در سطح پيشرفته، دوربين‌ هاي تحت شبکه حرارتي ديجيتالي داريم که مي‌توانند با سيستم‌هاي نظارتي دوربين مداربسته IP يکپارچه شوند. دوربين‌هاي حرارتي مي‌توانند افراد و اشياء را در محيط‌هاي کاملاً تاريک با شرايط ديد ضعيف شناسايي کنند و بيشتر براي مقاصد نظامي استفاده مي‌شوند. WDR يکي ديگر از موضوعات مهم مربوط به سنسور و پردازش تصاوير است که گفته مي‌شود چشم انسان تقريباً بازه کنتراست ??? دسيبل را دارد و در مقايسه با دوربين هاي تحت شبکه با بهترين نرخWDR در بازار حالتي تقريباً مشابه دارد.
به هر حال، هر زمان که انسان به منظور مشاهده در طي تغييرات ثابت کنتراست تلاش مي‌کند، چشم بسيار خسته مي‌شود و به سردرد مي‌انجامد. بنابراين در طول اجراي طولاني و به خصوص در زمان مواجهه با نور مستقيم خورشيد، دوربين بدون نياز به عينک آفتابي بسيار بهتر از چشم انسان عمل مي‌کند.
تا کنون ما رزولوشن و حساسيت نوري دوربين را نسبت به چشم بررسي نموديم، مقايسه بعدي در مورد ميدان ديد و سرعت مکانيکي است. چشم انسان ميدان ديدي در حدود ?? تا ?? درجه و سرعت چرخش به راست و چپ يا بالا و پاييني در حدود ???درجه بر ثانيه را دارد. در مقايسه با دوربين‌هايPTZ کنوني، چشم انسان سريع‌تر از اکثريت الگوريتم‌هاي فوکوس خودکار بيشتر دوربين‌ها است. بنابراين، بهبود فوکوس از موارد قابل توجه براي توليدکننده‌ها در سال‌هاي آينده خواهد بود.
از آنجايي که چشم انسان در بزرگ‌نمايي نوري کمبود دارد، دوربين‌هاي امنيتي يا دوربين مدار بسته IP و تحت شبکه در اين زمينه يک گام به جلو برداشته‌اند. اما به خاطر داشته باشيد که در حالتي مشابه هم چشم انسان مي‌تواند دچار بيماري شود و دوربين‌هاي امنيتي ممکن است کثيف، شده و غبار گرفته يا حتي با تارهاي عنکبوت پوشيده شوند. بدون توانايي پاک کردن گرد و غبار و خرده‌ها از لنزها، محيط نصب و هاوسينگ بسيار مهم هستند و قابل توسعه خواهند بود. برخلاف چشمان ما، بزرگترين گام رو به جلوي دوربين‌ها اين است که به استراحت و خواب نياز ندارند!