چگونه تصویر چند دوربین متفاوت را نمایش دهیم

بيشتر سيستم‌هاي مدار بسته از چندين دوربين تشکيل شده‌اند و اين نياز وجود دارد که تصاوير همه دوربين‌ها مشاهده يا ضبط شود. بهترين راه براي اين کار استفاده از دستگاه‌هايي مانند سوئيچر, کواد (کواد اسپليتر) و مالتي پلکسر است. انتخاب دستگاه مناسب با توجه به کاربرد مورد نظر شما نيازمند داشتن اطلاعات درباره همه اين دستگاه‌هاست. در ادامه به بيان برخي از مزايا و معايب هر کدام از اين دستگاه‌ها مي‌پردازيم (نصب دوربين مدار بسته). 

سوئيچر (Switcher)
سوئيچر دستگاهي است که مي‌توان به وسيله آن تصاوير دوربين‌هاي مدار بسته متفاوت را به طور نوبتي بر روي مانيتور نمايش داد. خروجي نمايش داده شده را همچنين مي‌توان ضبط نيز کرد. براي ضبط تصاوير مي‌توان از يک VCR استفاده کرد. بايد توجه داشت که تصاوير ضبط شده به وسيله سوئيچر Real-time هستند و مي‌توانند داراي کيفيت بالايي باشند. از اين رو هنوز نيز از افراد حرفه‌اي ترجيح مي‌دهند از سوئيچر استفاده کنند و مي‌توان گفت قابليت ضبط Real time در سوئيچر باعث شده که تا حدودي محدوديت سوئيچر در ضبط تنها يک تصوير در نظر گرفته نشود.
به طور کلي استفاده از سوئيچر در سيستم‌هايي توصيه مي‌شود که نبايد هزينه نصب آنها بالا باشد.
مزايا: ساده, ارزان, تصاوير real time و با کيفيت
معايب: در لحظه تنها مي‌تواند يک تصوير يک دوربين را ضبط کند.
کواد (Quad splitter)
کواد دستگاهي است که از قابليت نمايش چهار تصوير همزمان بر روي مانيتور برخوردار است. از اين دستگاه‌ها زماني استفاده مي‌شود که نياز به نمايش چندين (حداکثر چهار) تصوير بر روي مانيتور باشد. اين دستگاه‌ها نيز مانند سوئيچر تنها مي‌توانند تصوير نمايش داده شده بر روي مانيتور را نمايش دهند.
مزايا: ساده, قابليت نمايش چند تصوير همزمان
معايب: تنها مي‌تواند تصوير يک دوربين مدار بسته يا چهار دوربين را در اندازه يک چهارم تصوير ضبط کند.

مالتي پلکسر (Multiplexer)
مالتي پلکسر دستگاهي است که امکان ضبط چند تصوير را در اندازه کامل و به صورت همزمان فراهم مي‌کند. اين دستگاه همچنين امکانات نظارتي بيشتري را در مقايسه با کواد و سوئيچر فراهم مي‌کند. اين دستگاه ‌ها مي‌توانند چندين تصوير را به طور همزمان نشان دهند و از انعطاف پذيري بالايي براي به وجود آوردن روشذهاي مختلف نظارتي برخوردارند.
چه زماني بايد از مالتي پلکسر استفاده کرد
به طور کلي استفاده از مالتي پلکسر بيشتر در سيستم‌هاي مدار بسته پيچيده‌تر که نياز به سيستم نظارتي سطح بالايي دارند يا در مواردي که نياز به ضبط تمامي تصاوير دوربين‌ها به طور همزمان وجود داشته باشد استفاده مي‌کنند.
مزايا: ضبط همه تصاوير دوربين‌ها به طور همزمان, امکان فراهم آوري سيستم نظارتي پيچيده‌تر, امکان مشاهده مناطق بزرگ با استفاده از نمايش چند تصوير از دوربين‌هاي مختلف
معايب: عدم ضبط تصاوير به صورت Real-time, افزايش قيمت کلي سيستم نصب شده
بيشتر درباره مالتي پلکسر
در مالتي پلکسر مشکل هر دو دستگاه کواد و سوئيچر در عدم تواني ضبط چند تصوير همزمان حذف شده اما بايد به اين نکته توجه داشت که تصاوير فرستاده شده از دوربين به طور غير همزمان به مالتي پلکسر مي‌رسند. اين تصاوير نمي‌توانند مستقيما در VCR ذخيره شوند چون اين دستگاه تنها قابليت ذخيره يک تصوير در هر لحظه را دارد. بنابراين مالتي پلکسر تصاوير دوربين‌هاي مختلف را به نويت در حافظه VCR ذخيره مي‌کند. در اين حالت اين دستگاه مي‌تواند تا 50 تصوير از دوربين‌هاي متفاوت را در يک ثانيه ذخيره کند و در زمان باز کردن فايل‌هاي تصويري نيز مالتي پلکسر تصاوير مربوط به يک دوربين را به طور منظم نمايش مي‌دهد.