انتخاب مشخصات دوربین

دوتا از مهمترين معيارهاي عملکرد دوربين وضوح و حساسيت آن هستند. معيارهاي بعدي نيز رنگي يا غيررنگي بودن و استفاده داخلي يا خارجي هستند.
حساسيت دوربين در واقع قابليت تشخيص نورهاي مختلف براي دوربين است و وضوح يا رزوليشن مشخص کننده ميزان توانايي دوربين در نمايش جزييات است.
وضوح دوربين
وضوح براي يک دوربين مدار بسته عبارت است تعداد تي وي لاين‌هايي (TV line) که دوربين در يک تصوير نمايش مي‌دهد. براي مثال يک دوربين مدار بسته KT&C تک رنگ فشنگي با 420 TVL مشخص شده و دوربين رنگي همان مدل داراي وضوح 380 TVL است. به طور کلي هرچه ميزان اين TVL بيشتر باشد وضوح دوربين بالاتر خواهد بود. دوربين‌هاي با وضوح بالاتر از 500 معمولا در کاربردهاي خاص مورد استفاده قرار مي‌گيرند. براي مثال خواندن پلاک خودرويي که با سرعت بالا در حال حرکت است نيازمند دوربيني با کيفيت بالاست. اما احتمالا با دوربيني با وضوح 380 خواهيد توانست پلاک خودرويي را که متوقف شده را بخوانيد. معمولا کيفيت تصوير در دوربين‌هاي مدار بسته مبتني بر CMOS نسبت به دوربين‌هاي CCD پايين تر است. استفاده از دوربين‌هاي CMOS در وضوح کمتر از 300 امکان تشخيص تصاوير را مشکل مي‌کند. همچنين وضوح دوربين مدار بسته مي‌تواند به ميزان نور محل نيز وابسته باشد.
سطوح نور
انتخاب دوربيني که بتواند در شرايط کم نور نيز به خوبي کار کند بسيار مهم است. حداقل‌ روشنايي لازم براي عملکرد دوربين را معمولا به واحد لوکس بر روي آن ذکر مي‌کنند. اگر با واحد لوکس براي اندازه گيري نور اشنايي نداريد به طور خلاصه به ميزان نور در برخي مکان‌ها مي‌پردازيم.
سطوح نمونه نور به اين صورت هستند:
نور کامل خورشيد در تابستان: 50000 لوکس
نور گرفته روز: 10000 لوکس
نور استاندارد محيط‌هاي 500 لوکس
سپيده دم يا غروب: 1-10 لوکس
نور استاندارد خيابان‌هاي اصلي: 30 لوکس
نور استاندارد خيابان فرعي: 10 لوکس
بايد توجه داشت که در مناطقي که داراي محدوديت‌هاي نوري هستند انتخاب هر دوربيني که مي‌تواند تصوير را نشان دهد به هيچ عنوان مناسب نخواهد بود بلکه اصل طلايي براي انتخاب دوربين مناسب در نور کم اين نيست که دوربيني را انتخاب کنيم حداقل نور ذکر شده براي آن حداقل يک دهم نور محل مورد نظر باشد. بايد توجه داشته باشيد که بيشتر دوربين‌هاي مدار بسته مي‌توانند در محيط‌هايي که نور زيادي دارند نيز به خوبي کار کنند (البته به شرطي که منبع نور به طور مستقيم در ديد دوربين نباشد) ولي مشکل بزرگ زماني خواهد بود که دوربين نور کافي را براي تشکيل تصوير دريافت نمي‌کند (نصب دوربين مدار بسته). 
حساسيت دوربين‌هاي پنهان با لنزهاي پين هول (pin hole) مقدار 0.1 لوکس ذکر مي‌شود و در اين صورت اين دوربين بايد بتواند با نوري برابر ربع نور مهتاب کار کند اما واقعيت اين است که اين دوربين‌ها داراي يک ضريب دهانه با مقدار تقريبي 4 نيز هستند بنابراين اين دوربين‌ها حداقل به نور تقريبي 1 لوکس براي تشکيل تصوير نياز دارند پس توجه داشته باشيد که مقدار نور لازم براي دوربين هميشه بيشتر از حداقل ميزان ذکر شده بر روي دوربين است.