چگونگی عملکرد درب های اتوماتیک

سیستم های درب بازکن اتوماتیک جهت رفاه بیشتر و همچنین با اهداف حفاظتی و امنیتی در مکان های مختلف بر روی انواع گوناگون درب ها مانند:
درب گاراژ
درب حیاط
درب ورودی ساختمان
و حتی درب اتاق های ساختمان (برای افراد معلول) نصب می شود.
بعد از نصب این سیستم ها می توان تنها با فشار دادن شستی روی یک ریموت کنترل از فاصله مناسب درب را باز و بسته کرد و یا با نصب سنسورهای خاصی هنگام عبور و مرور در را بطور اتوماتیک باز و بسته کرد.

انواع مختلف درب هایی که این سیستم ها را می توان روی آن نصب کرد به قرار زیر است :
1- درب های کشویی (ریلی)(Sliding Door)
2- درب های لولایی (Swing Door)
3- درب های چند تکه (Sectional Door)
4- درب های یک تکه چرخان (Tilt Door)
5- درب های کرکره ای (Roller Door)

قسمت های اصلی یک سیستم درب بازکن اتوماتیک با مکانیسم الکترومکانیکی
موتور الکتریکی
قسمت مکانیکی یا گیربکس
برد الکترونیکی
تجهیزات ایمنی
شستی های کنترل دستی
ریموت کنترل


موتور الکتریکی
در اکثر موارد برای سیستم های در بازکن اتوماتیک از موتورهای تک فاز استفاده می شود.این موتورها باید قابلیت چپگرد ، راستگرد شدن را داشته باشند لذا از موتورهای تک فاز با دو سیم پیچ مشابه استفاده می شود که با سری قرار گرفتن یک خازن با هر کدام از سیم پیچ ها می توان جهت حرکت موتور را تغییر داد.معمولاً 4 سیم از موتور خارج می شود که یک سیم به عنوان ارت و دو سیم دیگر به دو سر خازن وصل می گردند. نصب درب اتوماتیک

تمام سیم های موتور در انتها به ترمینال های مدار الکترونیکی وصل می شوند.این موتورها در توان های 50 وات تا 1000 وات برای درب های مختلف از نظر اندازه و وزن مورد استفاده قرار می گیرد.
تنها در مورد درب های دو لنگه از دو موتور استفاده می شود ، ولی در بقیه موارد یک موتور مورداستفاده قرار می گیرد. نکته ای که باید در مورد کار موتور توجه نمود این است که کار یکسره و مداوم موتور در این سیستم ها باعث داغ شدن موتور و آسیب دیدن آن می شود. لذا باید از باز و بسته کردن پشت سر هم درب بدون وقفه اجتناب کرد.

قسمت مکانیکی یا گیربکس
به دلیل کافی نبودن نیروی یک موتور معمولی تک فاز برای باز و بسته کردن در باید توسط سیستم مکانیکی نیروی آن را افزایش داد.معمولا ً برای این کار از جعبه دنده (گیربکس) استفاده می گردد.
پس از افزایش نیرو نحوه انتقال آن به درب بستگی به نوع درب دارد و به روش های گوناگون صورت می گیرد.برای درب های ریلی (کشویی) نیرو توسط یک چرخ دنده از محور محرک مکانیکی به دنده های شانه ای نصب شده زیر در منتقل می گردد.
در مورد درب های یک تکه که بطور عمودی باز و بسته می شوند(Tilt Door) و درب های تکه ای (Sectional) نیرو توسط زنجیر یا تسمه انتقال می یابد و برای درب های تک لنگه یا دو لنگه (Swing Door) توسط بازوهای درب باز و بسته می گردد.
در بعضی از مدل های ساخته شده برای درب های دو لنگه یا تک لنگه (Swing Door) سیستم گیربکس عبارت است از یک پیچ حلزونی و مهره متصل به آن که با چرخش پیچ وحرکت مهره در باز و بسته می شود.
برای اینکه بتوانیم در مواقع لزوم ( برای تنظیم هنگام نصب یا در موارد قطع برق ) درب را به صورت دستی باز و بسته نمائیم ، باید محور گیربکس را خلاص کنیم.در سیستم های در باز کن بازویی این کار توسط آچار آلن که در محل مربوطه روی قسمت موتور – گیربکس قرار داده و چرخانده می شود انجام می گیرد در سیستم های مربوط به درب های کرکره ای توسط سیم بکسل و در درب های یک تکه چرخان یا چند تکه (Title , Sectional) که دستگاه اصلی روی سقف نصب می شود ، توسط یک ریسمان آویزان انجام می گیرد. در سیستم هایی که برای درب های کشویی ساخته شده اند این امر توسط باز کردن درب کوچک روی دستگاه اصلی توسط یک سوئیچ انجام می گیرد.

برد الکترونیکی
این برد جهت کنترل و تنظیم زمان حرکت درب به کار می رود و محل آن در سیستم های مختلف فرق می کند. به عنوان نمونه این برد در سیستم های درب های ریلی روی دستگاه اصلی و در سیستم های درب های لولایی به صورت جداگانه در یک تابلو در کنار در نصب می گردد.
معمولا روی برد قسمت های زیر وجود دارد :
1. ترانس تغذیه
2. کارت رادیویی
3. رله ها
4. ولوم های تنظیم
5. کلید های ریز تنظیم
6. دیپ سوئیچ
7. ترمینال های اتصال
8. LED های نشانگر
9. فیوز ها
شایان در