انواع دوربین مدار بسته

دوربين هاي مداربسته دام Dome
معني لغتي کلمه دام DOME گنبد است. در واقع دوربين دام به معني دوربين گنبدي شکل بوده و عنوان دوربين هاي سقفي نيز درباره آنها بکار ميرود. اين دوربين ها بيشتر براي نصب بر روي سقف طراحي شده و در اشکال فانتزي و متفاوتي در بازار موجود است. صرف نظر از قابليت ديد در شب و يا نوع لنز يا نوع امواج به کليه دوربين هاي سقفي گنبدي شکل دوربين دام گفته مي شود.

دوربين مداربسته صنعتي
استفاده از اين دوربين ها برخلاف نامشان در بازار ايران، منحصر به مصارف صنعتي نيست. اين دوربين ها که نام اصليشاندوربين هاي بادي Body Camera مي باشد دوربين هاي مکعب مستطيل شکلي هستند که معمولا قابليت نصب لنز بصورت جداگانه روي آنها تعبيه شده است. از آنجا که ساير دوربين ها قابليت سوار شدن لنز يا تعويض آن را ندارند از اين دوربين ها بيشتر در جاهايي استفاده مي شود که زوم يا فکوس مطلوب باشد (نصب دوربين مدار بسته). 
دوربين هاي صنعتي با قاب و يا بدون قاب در داخل و يا خارج ساختمان ها مورد استفاده قرار مي گيرند.

دوربين هاي مداربسته مينياتوري
دوربين هاي مينياتوري يا MINI Camera همانگونه که از نامشان پيداست دوربين هاي مداربسته کوچک متداول در بازار هستند. از اين دوربين ها بيشتر به عنوان دوربين هاي مخفي استفاده مي شود. معمولا آنها را در جايي که مي خواهند دوربين نامحسوس باشد بکار مي گيرند.

دوربينهاي مداربسته آي آر
به کليه دوربين ها که از نور مادون قرمز براي تشخيص تصاوير استفاده مي کنند دوربين هاي اينفرارد يا IR گفته مي شود. در دوربين هاي مداربسته از اين تکنولوژي بيشتر براي تشخيص تصاوير در تاريکي استفاده مي شود. معمولا تعدادي LED در اطراف لنز اين دوربين ها نصب شده و بوسيله يک سنسور نور در تاريکي روشن مي شوند.

دوربينهاي اسپيد دام
دوربين هاي چرخشي يا Speed Dome و يا PTZ به کليه دوربين هاي مداربسته گفته مي شود که قابليت چرخش دوربين در جاي خود بوسيله کنترل کننده يا اتوماتيک فراهم شده باشد. از اين دوربين ها بيشتر در مواقعي استفاده مي شود که نياز است که فرد تصاوير دوربين مداربسته را همزمان نظارت کند. از اينرو فرد مي تواند با استفاده از قابليت PTZ سيستم هاي مداربسته ، دوربين را به هر جهت که مي خواهد بچرخاند و در هر جا که مي خواهد زوم کند. دوربين هاي اسپيد دام به دليل تعبيه شدن موتور روي آنها از قيمت بالاتري نسبت به ساير دوربين هاي مداربسته برخوردارند.

دوربينهاي ضد آب
به هر دوربين مداربسته که قاب آنها طوري طراحي شده باشد که از نفوذ آب به آن جلوگيري کند دوربين هاي ضد آب مي گويند. ممکن است خود لنز نيز ضد آب (واتر پروف) طراحي شود اما در بيشتر موارد اين قاب دوربين است که به عنوان ضد آب شناخته مي شود. دوربين هايي که بايد در فضاي باز استفاده شوند و يا به اصطلاح دوربين هاي Out door مي بايست از قاب هاي ضد آب استفاده کنند.

دوربين مداربسته مخفي
دوربين هاي مداربسته مخفي مي توانند در هر شکل و اندازه وجود داشته باشند. از آنجا که استفاده از دوربين هاي مخفي کاملا ابتکاري مي باشد مي توان آنها را در هر جاي ممکن جاسازي کرد. انواع پيش ساخته آنها در قاب هاي مختلفي مثل قاب سيستم اطفاء يا قاب زنگ ، ساعت ديواري ، پريز برق موجود است. معمولا از دوربين هاي مينياتوري به عنوان دوربين هاي مخقي استفاده مي شود