دوربین مداربسته و نور

نور يکي از مهمترين عوامل محيطي تاثير گذار بر کيفيت تصوير دوربين مداربسته است، بنابراين اطلاع از تاثير آن در سيستم مداربسته بسيار با اهميت است. پيش از اطلاع از تاثير نور بايد کمي در رابطه با نور اطلاعاتات کسب کنيد. در اين مطلب در رابطه با نور و تاثير آن بر دوربين مداربسته صحبت خواهيم کرد.

کمي در رابطه با لوکس
لوکس يک واحد تشخيص شدت روشنايي است. اين واحد به شما کمک مي کند بفهميد شدت نور در هر محيط چقدر است و يا هر دوربين به چه اندازه نور نياز دارد. نصب دوربين مداربسته

تاثير نور در تصوير دوربين هاي مداربسته
چيپ هاي تصوير دوربين هاي مداربسته از ديودهاي حساس به نور تشکيل شده اند. اين ديودها نياز به مقدار مشخصي از نور براي فعال شدن دارند. بازه نور اين حسگرها مشخص است، در صورتي که نور برخورد کرده به چيپ از مقدار مشخص بيشتر باشد ممکن از چيپ اسيب ببيند يا اشباع شود و در صورت کمتر بودن نور حسگرها فعال نمي شوند و تصويري به وجود نمي آيد.
دريچه ديافراگم دوربين مداربسته اولين تنظيم گر نور دوربين است. در صورت زياد شدن نور دوربين اين دريچه بسته شده و نور ورودي به دوربين را کم مي کند. در صورت کم شدن نور هم دريچه باز شده و نور ورودي به حسگر دوربين زياد ميشود.
عملکرد ديافراگم دوربين کمک بسيار زيادي به کنترل نور مي کند با اين حال نقص هاي خاص خود را دارد. در صورتي که نور از ميزان مورد نياز دوربين کمتر باشد ديافراگم کاملا باز مي شود اما باز هم نور کافي به دوربين نمي رسد و دوربين تصويري تشکيل نمي دهد.
AGC چيست و چطور عمل ميکند؟

واژه AGC مخفف اصطلاح Automatic Gain Control و به معناي کنترل کننده خودکار گين است. اين مکانيزم براي کمک به عملکرد دوربين در نور کم ساخته شده است.
AGC در واقع يک تقويت کننده هوشمند است که در صورت کم بودن نور محيط خروجي چيپ تصوير را به صورت الکترونيکي تقويت مي کند. اين تقويت باعث افزايش نور در تصوير مي شود اما از طرفي نويز موجود در تصوير نيز تقويت خواهد شد. به همين دليل دوربين هايي که از AGC براي ديدن محيطهاي تاريک استفاده مي کنند در نور کم نويز تصوير دارند.

دوربين هاي با نور بسيار کم چطور کار ميکنند؟
چيپ هاي تصوير حساسيت هاي متفاوتي دارند. طبيعتا هر قدر چيپ تصوير دوربين مدار بسته شما پيشرفته تر باشد دوربين شما حساسيت بيشتري نسبت به نور دارد و تصوير بهتري در نور کم خواهد داشت.
از انجايي که استفاده از دوربين ها با چيپ تصوير حساس هزينه دوربين را به شدت بالا مي برد امروزه مکانيزم هاي کاهش نويز توانسته اند جاي خود را در اين زمينه باز کنند. اين مکانيزم ها نويز ناشي از تقويت تصوير دوربين در نور کم را کاهش داده و از اين طريق امکان تقويت بيشتر تصوير را فراهم مي کنند.
گرچه بسياري از افراد فعال در زمينه دوربين هاي مداربسته رزولشن تصوير را تنها عامل کيفيت تصوير دوربين مداربسته ميدانند اما حساسيت دوربين به نور نيز اهميتي تقريبا به همان اندازه دارد. به ويژه اگر محل نصب دوربين محيطي کم نور باشد اين اهميت چندين برابر خواهد شد.
تارتن