سیستم مدیریت امنیت اطلاعات یا ISMS چیست

این روزها در ایران در حوزه امنیت اطلاعات و ارتباطات یک بحث بسیار داغ است و آن چیزی نیست جز سیستم مدیریت امنیت اطلاعات یا چیزی که ما به عنوان ISMS می شناسیم . این سیستم امروزه به شکل یک تب در بین سازمان های دولتی در آمده است و بسیاری از سازمان ها و شرکت ها حتی برای چشم و هم چشمی هم که شده بایستی به سراغ این سیستم بروند. این دقیقا همان مشکلی است که در خصوص سیستم مدیریت کیفیت یا ISO 9000 نیز پیش آمد. یعنی تب بالا می گیرد و همه به سراغش می روند و هر کس و ناکسی ادعای امنیت اطلاعات می کند. از اینها که بگذریم برویم به سراغ اصل سیستم مدیریت امنیت اطلاعات و چیستی آن ، در ابتدا واژه سیستم را تعریف می کنیم و کلیات موضوع سیستم مدیریت امنیت اطلاعات و اجزاء آن را برای شما شرح خواهیم داد پس تا آخر مقاله با ما باشید.

تعریف سیستم یا System و استاندارد
سیستم به معنی مجموعه ای از اجزاء است که برای رسیدن به هدف خاصی در کنار هم جمع شده اند. در واقع سیستم مدیریت امنیت اطلاعات نیز از مجموعه ای از اجزاء تشکیل شده است که برای رسیدن به هدف خاصی که در اینجا برقراری و مدیریت امنیت اطلاعات سازمان یا شرکت شما می باشد در کنار هم جمع شده اند. سیستم مدیریت امنیت یک ساختار استاندارد و تعریف شده است و این بدین معنا می باشد که ما به خودی خود نمی توانیم تعیین کنیم چگونه اطلاعات بایستی امن شوند و یک معیار و پایه و اساس برای اینکار بایستی تعریف شود. تعریف کردن این معیارها بر عهده یک سازمان بین المللی است که استانداردها در آن تهیه و تنظیم می شوند و این سازمان جایی نیست به غیر از سازمان ISO یا International Standardization Organization ، این سازمان وظیفه تدوین استاندارد های یکپارچه در دنیا را بر عهده دارد ، تا به حال هر استانداردی که شنیده اید در این سازمان تعریف و تدوین شده است ، قطعا با ISO 9000 یا استاندارد کیفیت کالا آشنایی دارید ، همین نوع استاندارد برای مدیریت سیستم امنیت اطلاعات با کد ISO 27000 تعریف شده است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

ساختار یک استاندارد به چه شکل است ؟
همه استانداردها ساختاری شبیه به هم دارند اما از نظر محتوایی متفاوت هستند. در همه استانداردهای بین المللی ISO یک سری کنترل وجود دارد که بیانگر معیارهایی است که برای پیاده سازی استانداردها مورد نیاز است ، برای مثال یکی از کنترل های سیستم مدیریت امنیت اطلاعات این است که بایستی بر روی امنیت فیزیکی درب های ورود و خروج ساختمان کنترل انجام شود. بنابراین کنترل ها معیار را برای ما تشریح می کنند اما چگونگی انجام شدن آن را تعریف نمی کنند و این یک اصل است. هر استانداردی برای خود دارای یک سری کنترل است که در قالب سرفصل هایی ارائه می شوند. همیشه در تمامی سازمان ها لازم نیست تمامی این معیارها رعایت شود تا بتوانید سیستم مدیریتی خود را پیاده سازی کنید ، شما بر حسب سرویس و نیازی که دارید از بین این کنترل ها ، آنهایی که در محیط شما قابل استفاده هستند را انتخاب و شروع به پیاده سازی می کنید. اما بعد از اینکه شما از بین کنترل های موجود ، آنهایی که مورد نیازتان هستند را انتخاب کردید ، بایستی آنها را بصورت مدون و مرتب تشریح کنید و بر حسب نیاز خودتان آن را بهینه سازی و تدوین کنید . بعد از اینکه تمامی این مراحل انجام شد یک مستند متنی به وجود می آید که به آن خط مشی یا Policy گفته می شود و شما ساختار استاندارد سازمان را بر اساس آن تعریف می کنید. خط مشی امنیت اطلاعات که به بیانیه امنیت اطلاعات نیز معروف است در واقع الگوی اصلی است که شما در حوزه امنیت اطلاعات برای سازمان خود تدوین می کنید تا بر اساس آن امنیت اطلاعات خود را مدیریت کنید. توجه کنید که در این مستند چگونگی برقراری امنیت تشریح نشده است ، چگونگی انجام و پیاده سازی امنیت در مستندی جداگانه به نام دستورالعمل امنیت اطلاعات تشریح می شود.