چرا دوربین مداربسته

استفاده از دوربين مداربسته مي‌تواند با اهداف کاملا متفاوتي صورت گيرد. اين کاربردها با توجه به نياز مشتري و شرايط محل متفاوت خواهند بود. با اين حال نصب بيشتر سيستم‌هاي مداربسته با يک يا هر دو هدف زير صورت مي‌گيرد:

کاربردهاي نظارتي: تحقيقات متفاوت و متعددي در رابطه با افزايش بهره‌وري کارکنان در محيط‌هاي مجهز به دوربين مداربسته انجام شده است. تحقيقات نشان مي دهند که بيشترين افزايش بهره‌وري در محيط‌هاي با کارهاي روتين (خط‌هاي توليد، محيط‌هاي بسته‌بندي، پاسخگويي به تلفن و …) ايجاد مي‌شود. استفاده از دوربين مداربسته با اهداف نظارتي مي‌تواند بخش زيادي از زمان مربوط به سرکشي به نيروي انساني را کاهش دهد و البته باعث افزايش کيفيت کاري شود.

کاربردهاي امنيتي: صرف استفاده از دوربين مدار بسته و اطلاع رساني آن نقش جدي در پيشگيري از بروز جرائم دارد. در کنار آن سيستم مداربسته مي‌تواند به شناسايي مجرمان پس از ارتکاب جرم بيانجامد. با توجه به آمار و ارقام به دست آمده استفاده از دوربين‌هاي مداربسته در فروشگاه‌ها تا 50 درصد احتمال سرقت در فروشگاه را کاهش داده است که گذشته از کاهش خسارت‌هاي ناشي از سرقت مي‌تواند به کاهش نيروي انساني مورد نياز بيانجامد.

تجهيزات مورد نياز براي نصب يک سيستم مداربسته:
دوربين مداربسته: وظيفه دريافت تصوير را بر عهده دارد.
دستگاه DVR: وظيفه دريافت، ضبط و پخش تصاوير را بر عهده دارد.
هارد دستگاه: دستگاه DVR به خودي خود فاقد هارد براي ضبط است. بايد با توجه به نياز خود هارد مناسبي براي دستگاه انتخاب کنيد.
نمايشگر (مانيتور): وظيفه نمايش تصاوير را بر عهده دارد.

آداپتور: تغذيه دوربين‌ها بايد از طريق آداپتور صورت گيرد.
کابل RG59: از اين کابل براي انتقال تصاوير از دروبين به دستگاه DVR استفاده مي شود.
کابل برق: تامين برق دوربين‌ها از طريق اين کابل‌ها صورت مي‌گيرد.
تجهيزات جانبي: با توجه به شرايط نصب دوربين‌ها نياز به تجهيزات جانبي متفاوتي مثل داکت، لوله فلکسي، انواع بست و … مي‌باشد.
طريقه انتخاب دوربين مناسب :
احتمال با ديدن کاتالوگ‌هاي متفاوت از دروبين‌هاي مداربسته به مشکل بودن انتخاب دروبين مناسب پي برده‌ايد. بايد بدانيد داشتن کمي اطلاعات در اين زمينه مي‌تواند به شما در انتخاب دوربين کمک کند.

کيفيت دوربين مدار بسته:
کيفيت دوربين‌هاي مداربسته را با واحد تيوي لاين مشخص مي کنند. اين واحد به علت آنالوگ بدون سيستم مداربسته مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از آنجايي که احتمالا تصوري از اين واحد کيفيت نداريد در جدول زير سعي شده تا توضيحاتي براي آشنايي شما در اين رابطه داده شود.
استفاده از دوربين با کيفيت مناسب براي کاربرد شما مي‌تواند نقش خيلي موثري در کاهش هزينه‌هاي نصب دوربين داشته باشد.
لنز دوربين:
تعيين لنز دوربين مدار بسته از بخش‌هاي تخصصي‌تره انتخاب دوربين مداربسته است. لنز دوربين در واقع زاويه ديد دوربين را مشخص مي‌کند. لنزهاي دوربين‌هاي مداربسته به طور کلي به دو دسته تقسيم مي‌شوند:
لنز فيکس (بدون تغيير): لنزهاي فيکس لنزهايي هستند که به طور مشخص با يک مقدار فاصله کانوني ثابت ساخته مي‌شوند. رايج‌ترين فاصله کانوني لنزهاي فيکس 3.6 ميليمتر است که زاويه ديد تقريبي 70 درجه به شما خواهد داد. به طور کلي هرقدر فاصله کانوني دوربين کمتر باشد زاويه ديد آن بيشتر خواهد بود.

لنز وريفوکال (قابل تغيير): لنزهاي وريفوکال لنزهايي هستند که فاصله کانوني آنها قابل تغيير است. از اين طريق کاربر مي‌تواند پس از نصب دوربين با توجه به تصوير دوربين اقدام به تنظيم زاويه ديد دوربين کند. بايد توجه داشته باشيد که انتخاب لنز وريفوکال مي‌تواند هزينه‌هاي شما را تا حدي افزايش دهد.
افزايش کيفيت تصوير دوربين‌ها:
مي‌توانيد با به کارگيري روش‌هاي ساده کيفيت تصوير دوربين‌ها را تا حدي افزايش دهيد. يکي از عوامل مهم کيفيت تصوير دوربين‌ها نور مناسب است. سعي کنيد حتما نور مناسب را در محل نصب دوربين‌ها تامين کنيد. پايين بودن نور مي‌تواند موجب بالا رفتن نويز تصوير شود.
نکته بعدي در تامين نور محل نصب دوربين جلوگيري از قرار گرفتن منابع مستقيم نور در تصوير دوربين است. براي مثال بايد سعي کنيد که دوربين‌ها تا جاي ممکن طوري نصب شود که پشت به پنجره‌هاي نور گير باشند يا روشنايي‌هاي شديد در تصوير آنها قرار نگيرند.
روش ساده بعدي براي بالا نگه داشتن کيفيت دوربين‌ها اطمينان از تميز بودن شيشه و لنز دوربين است. بهتر است هر چند ماه يک بار شيشه دوربين‌ها را تميز کنيد تا از کاهش کيفي دوربين‌ها به علت وجود گرد و غبار جلوگيري شود.