دوربین مداربسته چیست؟

واژه "دوربين مداربسته" برگردان فارسي کلمه انگليسي closet circuit television يا به اختصار cctv مي باشد. معني لغوي آن جعبه جادويي مدار بسته است و به دوربين هايي گفته مي شود که در جاي خود ثابت اند.
دوربين مداربسته به کليه دوربين هايي اطلاق مي گردد که در محل خود ثابت بوده و تصاوير را به يک يا چند محل ارسال مي کنند. از آنجا که اغلب اين دوربين ها در حفاظت، نظارت و سيستم هاي مانيتورينگ امنيت بکار مي رود اين واژه بيشتر به همين حيطه بر مي گردد اما معني فني آن حتي دوربين هاي ويديو تلفن و کنفرانس را نيز دربر مي گيرد. 
دوربين هاي مدار بسته آنالوگ در واقع از يک روش سنتي براي ضبط کردن تصاوير استفاده مي کنند و از دوربين هاي آنالوگ با تکنولوژي هاي قديمي براي ذخيره سازي تصاوير استفاده مي کنند. بعد از اينکه تصاوير توسط اين دوربين هاي آنالوگ دريافت شد ، تصاوير بصورت زنده توسط کابل هاي کواکسيال منتقل مي شوند و بر روي يک دستگاه نوار که در قالب VHS است ذخيره سازي مي شوند ، البته برخي اوقات پيش مي آيد که تصاوير دريافت شده در حين ذخيره سازي تبديل به تصاوير ديجيتال شده و بر روي DVD يا هارد ديسک ذخيره سازي مي شوند اما ماهيت کاري که در ابتدا انجام مي شود کاملا آنالوگ است و فقط تصوير دريافت شده بصورت ديجيتال ذخيره سازي مي شود.