دوربین مدار بسته مورد استفاده در مکانهای مختلف

دوربين مدار بسته، به دوربين هايي گفته مي شود که در محل ثابتي نصب شده و تصاوير را همزمان به يک ويا چند محل که از قبل بر روي دستگاه مرکزي تنظيم شده ارسال مي کنند. دوربين مداربسته يا cctvبرگرفته از کلمه closet circuit television مي باشد. دوربين مداربسته به عنوان امنيت فيزيکي و اغلب به عنوان ناظر و مانيتورينگ امنيتي در امکان مختلف استفاده مي گردد. مي توان گفت اولين دوربين مدار بسته يا به عبارتي سيستم مدار بسته را شرکت آلماني زيمنس جهت نظاره کردن چگونگي پرتاب موشک در سال ???? ابداع و نصب کرد.

کارکرد اصلي دوربين مدار بسته همانطور که اعلام شد جهت امنيت و حفاظت مي باشد و به معناي مشاهده مکان ويا محيط از راه دور. اما کاربردهاي ديگر مانند استفاده در ارتباطات راديويي، کاربردهاي نظامي، ترافيک و… را نيز مي توان از آن نام برد. براي مثال استفاده در صنايع امنيتي نظامي و ترافيکي در جاده براي کنترل سرعت و تخلفات رانندگي و يا استفاده در مکان هاي مهم جهت رويت و بازبيني مجرمين استفاده مي گردد و يا در کارخانه هاي صنعتي و کارگاهي براي اينکه کل پرسنل و تجهيزات را همزمان و يکجا بازديد نمايند تعبيه شده که دراين صورت اتاقي به نام اتاق کنترل وجود دارد و پرسنلي به طور تمام وقت به بازبيني تمام قسمت ها مي پردازند ويا دوربين هار حرارتي در نيروگاه هاي اتمي براي مشاهده تمام وقت خط توليد قرارداده شده تا عيوب ايجاد شده در دستگاه و يا از کارافتادگي آن ديده شود.

انواع دوربين مداربسته
دوربين مدار بسته را مي توان از نظر سيگنال، شکل ظاهري و کاربرد آن، پوشش و قاب آن به انواع مختلف تقسيم بندي نمود از نظر نوع سيگنال مي توان دوربين هاي مداري بسته را به سه نوع دوربين هاي آي پي يا تحت شبکه اي، دوربين هاي دو منظوره و دوربين هاي آنالوگ تقسيم بندي مي گردد. از نظر شکل و کاربرد متناظر آن، به دوربين هاي dome، دوربين هاي مينياتوري، دوربين هاي صنعتي، دوربين هاي مادون قرمز، دوربين هاي چرخشي ( اسپيد دام) مي باشند. از نظر پوشش و قاب تشکيل دهنده رده بندي آن شامل، دوربين مدار بسته هاي مخفي، دوربين هاي قاب فانتزي، دوربين ضد آب قاب بزرگ طبقه بندي مي گردد.