Optical Zoom یا زوم اپتیکال به چه معناست؟

به طور کلي زوم يا بزرگنمايي در تصوير را به دو دسته کلي تقسيم مي کنند. زوم اپتيکال و زوم ديجيتال زوم اپتيکال به بزرگنمايي گفته مي شود که از طريق تغيير در فاصله کانوني لنز دوربين ايجاد مي شود. به صورت کلي هرچه فاصله کانوني لنز دوربين بيشتر باشد ميزان بزرگنمايي ان بيشتر است.

تفاوت لنز وريفوکال با لنز زوم
لنز ويفوکال و لنز زوم داراي يک نقطه مشترک هستند. در هر دوي انها امکان تغيير فاصله کانوني وجود دارد. اين امکان در لنز وريفوکال به صورت دستي صورت مي گيرد به اين صورت که شما با دست لنز را چرخانده و به زاويه مناسب خود تنظيم ميکنيد. پس از تنظيم فاصله کانوني شما معمولا بايد فوکوس دوربين را دوباره تنظيم کنيد. فروش دوربين مداربسته
در لنزهاي زوم عمل تغيير فاصله کانوني دوربين به صورت خودکار انجام مي گيرد. به اين معناست که شما تنها دستور انجام زوم را صادر مي کنيد و لنز فاصله کانوني خود را با توجه به ميزان زوم مورد نظر شما افزايش مي دهد. معمولا در لنزهاي زوم فوکوس لنز پس از تغيير فاصله کانوني به صورت خودکار تنظيم مي شود.

تفاوت زوم اپتياکال با زوم ديجيتال
در ساده ترين تعريف ميتوان زوم اپتيکال را شکل واقعي و زوم ديجيتال را شکل مجازي از بزرگنمايي معرفي کرد. در زوم اپتيکال با انجام بزرگنمايي کيفيت و رزولوشن تصوير تقريبا بدون تغيير باقي مي ماند. اما در زوم ديجيتال با کشيدن تصوير اجزاي ان به صورت بزرگتري به نمايش در مي ايند و در واقع شما هرقدر بيشتر بزرگنمايي داشته باشيد رزولوشن تصوير شما کمتر خواهد شد.
با توجه به کاهش روزولشن تصوير، زوم ديجيتال تنها جنبه اي تبليغاتي دارد و کاربردي به عنوان بزرگنمايي براي شما نخواهد داشت.