دستگاه UPS چیست؟

دستگاه UPS يا Uninterruptible power supply (منبع تغذيه بدون توقف) يک دستگاه الکترونيکي است که از ان براي ايجاد ثبات در تغذيه تجهيزات الکتريکي استفاده ميشود.

وظايف
دستگاه UPS داراي وظايف متعددي است ولي به صورت کلي وظيفه آن ايجاد ثبات در تغذيه تجهيزات الکتريکي است. برخي از وظايف ان عبارتند از:
تغذيه تجهيزات در صورت قطع برق
محافظت از تجهيزات در مقابل افزايش يا کاهش هاي ناگهاني ولتاژ
محافظت در مقابل نويز
محافظت در مقابل بي ثباتي در فرکانس برق شهر

ساختار و عملکرد
از انجايي که باتري ها تنها امکان ذخيره ولتاژ DC را دارند دستگاه UPS بايد ابتدا برق را به صورت DC دراورد تا امکان ذخيره آن به وجود ايد. از انجايي که قيمت باتري هاي ولتاژ بالا به مراتب بيشتر است معمولا در طول DC سازي ولتاژ، ميزان آن نيز به 12 يا 24 ولت کاهش مي يابد. فروش دوربين مداربسته
پس از DC سازي، برق وارد شده به باتري ها وارد شده و انها را شارژ ميکند. UPSها طوري طراحي مي شوند که در صورت وصل بودن برق شهر، مصرف کنندها را به صورت مستقيم تغذيه کنند و از باتري ها براي تغذيه استفاده نکنند.
از انجاييکه تجهيزات الکتريکي نياز به برق AC با ولتاژ برق شهر دارند برق DC بايد مجددا به برق شهر تبديل شود. اين روند تبديل پيچيده ترين قسمت عملکرد دستگاه است. دستگاه UPS از طريق يک اينورتر ولتاژ DC را به AC تبديل ميکند.

طريقه کار
در طول وصل برق شهر دستگاه UPS از برق شهر براي شارژ باتري ها استفاده مي کند و در کنار آن از طريق همان برق اجهيزات الکتريکي وصل شده را نيز تغذيه ميکند. پس از قطع برق باتري هاي دستگاه به صورت منبع وارد شبکه مي شوند و تجهيزات را تغذيه ميکنند.

انتخاب دستگاه UPS
المان هاي زيادي در انتخاب تخصصي دستگاه UPS بايد مد نظر قرار داده شوند. اما براي استفاده از UPSهاي غير حرفه اي تنها ميزان توان خروجي دستگاه و ميزان ظرفيت باتري هاي آن بايد مد نظر قرار داده شود.
تارتن