تفاوت بین دوربین های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه IP

يکي از مهمترين فاکتورهاي تجارت هاي امروزي امنيت و به ويژه امنيت فيزيکي است. در اين خصوص يکي از مهمترين ابزارهاي امنيتي که استفاده مي شود دوربين هاي مداربسته امنيتي هستند. اين دوربين ها در انواع و اقسام مختلف به بازار ارائه مي شوند اما مهمترين طبقه بندي هايي که بيشتر از آنها در ساختارهاي امنيت فيزيکي استفاده مي شود دوربين هاي مداربسته آنالوگ که به آنها Analog CCTV گفته مي شود و از طرف ديگر دوربين هاي مدار بسته تحت شبکه IP يا IP CCTV مي باشند. براي اينکه متوجه شويد کداميک از اين دوربين ها براي تجارت شما مناسب تر است بايستي دقيقا تفاوت هاي بين آنها را درک کنيد ، امروز در انجمن تخصصي فناوري اطلاعات ايران قصد داريم تفاوت اين دو نوع طبقه بندي معروف دوربين هاي مدار بسته را انجام دهيم.

دوربين هاي مدار بسته آنالوگ در واقع از يک روش سنتي براي ضبط کردن تصاوير استفاده مي کنند و از دوربين هاي آنالوگ با تکنولوژي هاي قديمي براي ذخيره سازي تصاوير استفاده مي کنند. بعد از اينکه تصاوير توسط اين دوربين هاي آنالوگ دريافت شد ، تصاوير بصورت زنده توسط کابل هاي کواکسيال منتقل مي شوند و بر روي يک دستگاه نوار که در قالب VHS است ذخيره سازي مي شوند ، البته برخي اوقات پيش مي آيد که تصاوير دريافت شده در حين ذخيره سازي تبديل به تصاوير ديجيتال شده و بر روي DVD يا هارد ديسک ذخيره سازي مي شوند اما ماهيت کاري که در ابتدا انجام مي شود کاملا آنالوگ است و فقط تصوير دريافت شده بصورت ديجيتال ذخيره سازي مي شود.

در دوربين هاي مدار بسته تحت شبکه IP يا IP CCTV از طرفي ديگر کاملا عملکردي متفاوت از دوربين هاي مدار بسته آنالوگ را شاهد هستيم ، تصاويري که از طريق اين نوع دوربين ها دريافت مي شود با استفاده از دوربين هاي ديجيتال تهيه مي شوند ، اين تصاوير بصورت خودکار توسط دوربين Encode مي شوند و توسط پروتکل Internet Protocol يا IP بصورت ديجيتال در شبکه هاي کامپيوتري منتقل مي شوند و به همين دليل واژه IP CCTV را به خود اختصاص داده اند. در چنين شرايطي فرآيند تبديلي که در دوربين هاي مدار بسته آنالوگ انجام مي شود ديگر در کار نيست ، در دوربين هاي مدار بسته تحت شبکه IP يک Network Video Recorder يا NVR از عملکرد درست همه دوربين هاي موجود در شبکه اطمينان حاصل مي کند و تمامي آنها را بصورت متمرکز کنترل مي کند ، اين سيستم بعضا اينقدر دقيق است که حتي در بحث ذخيره سازي داده ها روي ديسک ها مي تواند از سالم بودن RAID ها نيز اطمينان حاصل کند.

همانطور که برداشت شما احتمالا تا الان بوده است ، دوربين هاي مدار بسته تحت شبکه IP از عملکرد بسيار بهتري نسبت به دوربين هاي مداربسته آنالوگ برخوردارند. يکي از مهمترين تفاوت هايي که در بين اين دوربين ها وجود دارد کيفيت بسيار بالاي تصاويري است که در دوربين هاي مدار بسته تحت شبکه IP دريافت مي شود. در CCTV هاي آنالوگ تصاوير قابليت بزرگ نمايي زيادي ندارند و شما بعضا نمي توانيد موارد دلخواهي که در يک تصوير مشاهده مي کنيد را به اندازه کافي و با کيفيت لازم بزرگنمايي کنيد اما در IP CCTV ها با توجه به اينکه از ساختار ديجيتال براي دريافت تصاوير استفاده مي شود و تعداد پيکسل هايي که از تصاوير دريافت مي شود بسيار بالا است شما مي توانيد تصاوير با کيفيتي را دريافت کنيد ، در يک IP CCTV بعضا در حالت عادي شما مي توانيد تا 10 مگاپيکسل کيفيت تصاوير دريافتي را بالا ببريد و با کيفيت بسيار بالايي تصاوير را دريافت کنيد.