خانه هوشمند چیست

خانه هوشمند به خانه‌ای گفته می‌شود كه ساكنین آن امكان تنظیم و كنترل تجهیزات الكترونیكی منزل خود را از راه دور و نزدیك داشته باشند و نیز بتوانند برنامه‌های مختلف و سناریو‌های متنوعی را برای آن تجهیزات تعریف و اجرا نمایند.

بكارگیری امكاناتی كه خانه را در اصطلاح "هوشمند" (Smart) كند، همواره یكی از مواردی بوده است كه بشر توجه زیادی به آن داشته و در طول دوره‌های مختلفِ توسعه ی فناوری راه حل های متعددی برای این منظور خلق كرده است. خانه هوشمند به خانه‌ای گفته می‌شود كه ساكنین آن امكان تنظیم و كنترل تجهیزات الكترونیكی منزل خود را از راه دور و نزدیك داشته باشند و نیز بتوانند برنامه‌های مختلف و سناریو‌های متنوعی را برای آن تجهیزات تعریف و اجرا نمایند.

بطور كلی تجهیز ساختمان به مجموعه تجهیزاتی كه به منظور افزایش كارایی و بهره وری و ایجاد محیطی مطبوع برای ساكنین آن طراحی و اجرا میگردند، هوشمند سازی ساختمان نامیده میشود. هدف از اجرای پروژه های هوشمند سازی میتواند تبدیل فضا به یك فضای متمایز و لوكس، تبدیل ساختمان به یك ساختمان با مصرف بهینه انرژی و یا تبدیل خانه به یك خانه مدرن و امن با مدیریت هوشمند باشد.

این تبدیل میتواند تمامی و یا بخشی از تغییرات زیر در ساختمان باشد:
* تنظیم و كنترل هوشمندانه روشنایی بر اساس زمان، میزان شدت نور طبیعی ونیز حضور ویا عدم حضور ساكنین.
* تنظیم و كنترل هوشمندانه سرمایش وگرمایش وتهویه فضا بر اساس زمان، دمای هوای بیرون، فصل سال،حضور و یا عدم حضور ساكنین.
* تنظیم و كنترل سیستم صوتی (موسیقی) و پخش بی سیم موسیقی های متعدد در فضاهای مختلف منزل.
* برنامه ریزی و كنترل تمامی تجهیزات امنیتی اعم از دوربین ها و سنسورها و سایر امكانات مرتبط.
* یكپارچه سازی سیستم كنترل روشنائی، سیستم كنترل سرمایش و گرمایش، صوت و تصویر و امنیت در قالب یك سیستم یكپارچه و هماهنگ.

در پی پیشرفت روز افزون صنایع تجهیزات الكترونیكی منازل، صنعت هوشمندسازی ساختمان نیز تحولات عظیمی را شاهد بوده است. شبكه هوشمند منازل شامل بخش‌هایی از قبیل سرگرمی‌ها و تفریحات (پخش فیلم و موسیقی)، سیستم روشنایی، سیستم كنترل دما، سیستم امنیتی، انواع Interface، سیستم اطلاعاتی و ارتباط تجهیزات بخش‌های گفته شده می‌باشد.