مقایسه NVR و سرور در سیستم مداربسته شبکه

در سيستم هاي مداربسته شبکه شما براي ضبط تصاوير و تنظيمات دوربين ها دو انتخاب اصلي داريد. اول دستگاه NVR و دوم سرور کامپيوتري
در زير به معرفي هر دو سيستم و مقايسه آنها مي پردازيم:

NVR
(مطلب کامل در رابطه با NVR ها را اينجا بخوانيد)
دستگاه NVR يک سرور تخصصي سيستم مداربسته شبکه است. اين دستگاه به صورت خاص براي استفاده در سيستم هاي مداربسته شبکه طراحي شده و کاربري ديگري ندارد.

Server
سرور در واقع يک کامپيوتر عادي با قدرت پردازش و گرافيک بالاتر است. (معمولا براي دوربين ها از سرور هاي حرفه اي به دليل گران قيمت بودن استفاده نمي شود) اين کامپيوتر از طريق يک شبکه تصاوير دوربين ها را دريافت و ضبط مي کند. از طريق نرم افزار نصب شده در سرور نيز شما امکان نمايش و دسترسي به دوربين ها را خواهيد داشت.

مقايسه
قيمت: دستگاه NVR در مقايسه با سرور به ويژه در پروژه هاي کوچک به مراتب مرقون به صرفه تر است. در پروژه هاي بزرگتر با توجه به بالا رفتن تعداد کانال هاي NVR قيمت ان به سرور نزديک مي شود.
سادگي: نصب دستگاه NVR نسبت به سرور ساده تر است. تنها کافيست کابلهاي شبکه را به دستگاه وصل کنيد و دوريبن ها را در دستگاه سرچ کرده و IP انها را ست کنيد. با توجه به اختصاصي بودن عملکرد دستگاه به دوربين هاي مدار بسته اين دستگاه تمامي تنظيمات مورد نياز براي دوربين ها را دارد و ميتوان به راحتي از انها استفاده کرد. اما سرور نياز به نصب برنامه هاي مرتبط با دوربين ها و تنظيم انها دارد که کار را کمي پيچيده ميکند. نصب دوربين مداربسته
امکان POE بودن: در صورت POE بودن دستگاه NVR نياز به نصب سوئيچ POE به صورت کلي حذف شده و هزينه هاي شما کاهش مي يابد. دستگاه هاي NVR مي توانند در کنار ضبط و نمايش تصاوير تغذيه دوربين ها را نيز برعهده داشته باشند اما به شرطي که دستگاه شما داراي خروجي هاي POE باشد. دستگاه هاي POE معمولا مقداري گران قيمت تر از دستگاه هاي NVR عادي هستند.
در صورتي که بخواهيد از سرور به صورت POE استفاده کنيد حتما بايد از سوئيچ POE استفاده کنيد که به نسبت پر هزينه است.
نرم افزارها: دستگاه NVR معمولا داراي يک نرم افزار ساده و بسيار محدود هستند. اين نرم افزار تنها ساده ترين تنظيمات و امکانات را در اختيار شما قرار مي دهد. در صورتي که مي خواهيد از نرم افزارهاي پيشرفته دوربين هاي شبکه استفاده کنيد حتما بايد از سرور استفاده کنيد.
انعطاف پذيري: دستگاه هاي NVR داراي تعداد مشخصي از پورت براي اتصال دوربين ها هستند. در صورت نياز به تغييرات و افزايش دوربين ها شما مجبور خواهيد بود از يک NVR جديد استفاده کنيد. در مقابل سرور محدوديت فيزيکي براي اتصال دوربين ها ندارد و تا زماني که پهناي باند شبکه و قدرت پردازش سرور دچار مشکل نشده اند شما مي توانيد دوربين هاي خود را اضافه کنيد.
کاربري هاي ديگر: همانطور که گفته شد دستگاه NVR به صورت اختصاصي براي استفاده در سيستم هاي مداربسته طراحي شده و امکان استفاده از آن براي هيچ کاربري ديگري وجود ندارد در حالي که شما ميتوانيد از سرور مداربسته خود براي کاربري هاي ديگر نيز استفاده کنيد و به طور همزمان از آن براي چند کار بهره ببريد.

جمع بندي
به صورت کلي استفاده از NVR تنها براي پروژه هاي کوچک تر و کم هزينه تر توصيه مي شود و در صورت نياز به يک پروژه حرفه اي به ويژه دسترسي به امکانات خاص نرم افزاري استفاده از سرور شبکه به مراتب مناسب تر است.
تارتن