همه چیز درباره دوربین مدار بسته

دوربين مداربسته
دوربين مداربسته کالايي امنيتي ميباشد و استفاده از آن براي هر مکاني ضرورت دارد. کار اين دوربين و سيستمهاي متصل به آن اين است که به صورت شبانه روزي از محل هدفگيري شده فيلمبرداري ميکند و در صورت وقوع هرگونه جرم و جنايت در محل هدف کليه وقايع را ثبت و ضبط مينمايد. به لحاظ ظاهري نيز وجود اين دوربين در محل ديد و به دور از دسترس باعث کاهش و پيشگيري از وقوع جرم ميشود.

انواع دوربين مداربسته
دوربين هاي مداربسته به لحاظ محل نصب به دو دسته "بولت" (Bullet) و "دام"(Dome) تقسيم ميشوند.

دوربين دام دوربين بولت
همانطور که در تصوير واضح است دوربين هاي دام دوربين هايي هستند که سطح تماس آنها با محل نصب افقي ميباشد (مثلا سقف)و دوربين هاي بولت عمودي (مثلا ديوار).

دوربين هاي صنعتي يا باکس (Box)
دوربينهايي از نوع بولت هستند که قابليت انجام تنظيمات خاصي را دارند و ويژگي ظاهري آنها اين است که فاقد لتز ميباشند و لنز آنها بر اساس نياز به صورت جداگانه خريداري ميشود.

دوربين هاي وريفوکال (Varifocal)
دوربين هايي هستند که لنزهايي با قابليت تنظيم دارند.(فاصله کانوني لنز آنها متغير است)
ظاهر آنها با دوربينهاي لنز ثابت تفاوتي ندارد و صرفا کنار لنز آنها يک پيچ براي تنظيم لنز وجود دارد.

دوربين هاي آي پي (IP)
اين دوربين ها قابليت اتصال به شبکه را دارا ميباشند. براي اتصال به شبکه يا از کابل “Lan” استفاده ميکنند و يا از شبکه بيسيم.

نکته 1

يک دوربين ميتواند همزمان هم "آي پي" باشد ، هم "وريفوکال" و هم دام و هم قابيليت ديد در شب داشته باشد يعني "آي آر".

سي سي دي (CCD)
مهمترين جزء هر دوربين مداربسته CCD آن ميباشد.CCD نام آي سي مدار الکترونيکي دوربين مداربسته است که بر اساس نوع و ابعاد اين آي سي ابعاد تصوير خروجي دوربين مداربسته مشخص ميگردد.

انواع سي سي دي
دو شرکت سازنده CCD در بازار ايران شهرت بسيار دارند. شرکت سوني و شرکت شارپ که کيفيت CCD شرکت سوني از شارپ بالاتر و طبيعتا قيمت دوربين داراي اين CCD بيشتر است.
ابعاد اين قطعه نيز از اهميت بالايي برخوردار است. طول قطر قطعه CCD را بر اساس اينچ ، به عنوان اندازه CCD معرفي ميکنند که بزرگترين آن 1/3 (يک سوم )اينچ است و کوچکتر از آن 1/4 اينچ .
پس با اطلاعات فوق اين مشخصه نزد مشتري به صورتهاي زير معرفي ميشود :
«CCD دوربين حاضر سوني 1/3 (يا سوني1/4 يا شارپ 1/3 يا شارپ 1/4 ) است.»