گیت فروشگاهی چیست و شامل چه تجهیزاتی می شود

ساده ترین جمله ای که می توان برای تعریف گیت فروشگاهی به کار برد این است :
گیت فروشگاهی وسیله ای می باشد که با استفاده از لوازم جانبی خود امنیت فروشگاهها را تضمین و باعث افزایش فروش محصولات یک فروشگاه می گردد.
در گذشته غالب استفاده گیت فروشگاهی در فروشگاه های لباس بوده و به همین دلیل اغلب مدیران فروشگاه این تصور را دارند که گیت فروشگاهی تنها برای فروشگاه های لباس کاربرد دارد و به همین علت گیت ضد سرقت فروشگاهی را به اسم " دزدگیر لباس " می شناسند .
این در حالی می باشد که گیت فروشگاهی دارای لوازم جانبی مختلفی می باشد که این امکان را فراهم می سازد ، اصناف مختلف از این محصول برای حفاظت از فروشگاه استفاده کنند .
برای شناخت گیت فروشگاهی باید تمامی اجزای آن شناخته شود که در ذیل به این لوازم اشاره می شود :
گیت فروشگاهی فارغ از نوع و تکنولوژی آن دارای تجهیزات ذیل است :
بورد های الکترونیکی
بدنه یا آنتن
انواع تگ های سخت و لیبل
جداکننده و خنثی کننده
Ups یا منبع برق اضطراری
بورد الکترونیکی

قسمت اصلی گیت فروشگاهی همان بوردهای الکترونیکی آن می باشد که می توان آن را به مغز گیت فروشگاهی تشبیه کرد . غالبا بوردهای الکترونیکی به دلیل قرار گرفتن در درون آنتنها از دید مدیران فروشگاهها پنهان بوده و این تصور را ایجاد می کند که تکنولوژی یا قسمت اصلی گیت فروشگاهی بدنه یا آنتن های آن می باشد ، در حالی که این تصور کاملا غلط و غیر تخصصی می باشد.

وظیفه بورد الکترونیکی ساخت امواج الکترومغناطیسی و پردازش سیگنال های در یافتی از تگ ها و اعلام خطر می باشد و این در حالی می باشد که آنتن ها تنها نقش پخش کننده این امواج را در محیط مابین دو آنتن را دارند و دارای تکنولوژی خاصی نمی باشد و غالب شرکت ها می توانند آنتن را تولید کنند .

انواع تگ های سخت و لیبل
تگ ها نیز دارای انواع سخت و نرم می باشد . تگ به لوازمی که قرار است از آنها محافظت شود متصل می گردد و برای هر کالایی تگ مخصوص به خود را باید استفاده کرد ، به طور مثال برای پوشاک از تگ های گلف ، شل ( صدفی ) ، یوفو (x40 )، عدسی و برای کتاب ، پلاسکو و یا هایپر مارکت ها از لیبل های نرم و برای کیف و کفش و یا لوازمی که نمی توا آنها را سوراخ نمود از بند لنیارد به همراه تگ پنسیل یا دیگر تگ های سخت می توان استفده کرد .

جداکننده و خنثی کننده
اما پس از اتصال تگ ها بر روی اجناس مورد نظر باید در زمان فروش آن کالا تگ را از آن جدا نموده و کالا را به مشتری داد ، به همین خاطر برای جدا کردن تگ های سخت که قابلیت بازگشت به سیستم فروش را دارند از جداکننده مغناطیسی که تنها وسیله ای می باشد که می تواند قفل تگ را باز کند استفاده می شود و برای اجناسی که لیبل بر روی آنها قرار گرفته و دیگر قادر به جدا کردن لیبل از روی کالا نمی باشیم از خنثی کننده لیبل که لیبل را غیر فعال می کند استفاده می کنیم که هنگام فروش کالا به این دلیل که لیبل بر روی آن باقی مانده و به فروش میرسد دستگاه آلارم خود را به صدا در نیاورد و برای اقلامی که فروشنده آنها را مجاز به خارج شدن نکرده آلارم خطر به صدا در آید .

UPS یا منبع برق اضطراری
متاسفانه در بین فعالین در زمینه گیت های فروشگاهی استفاده از UPS رایج نمی باشد ، شرکت نیرو پردازش اسپینر سیستم UPS یا همان منبع برق اضطراری جهت حفاظت از کالا ها در زمان قطع برق یا خرابکاری طراحی و تولید نموده و آن را در آنتن های خود نصب می کند و قادر است با توجه به نیاز مدیر فروشگاه گیت فروشگاهی را تا 10 ساعت روشن نگه دارد .