Motion detector یا حسگر حرکت چیست؟

موشن دتکتور (Motion Detector) يا تشخيص حرکت يکي از قابليت هاي بسيار رايج سيستم هاي ضبط مداربسته است. اين قابليت به شما کمک ميکند پس از شناسايي حرکت در تصاوير عملکرد مناسبي نسبت به آن داشته باشيد.

ساختار
موشن دتکشن يکي از اولين قابليت هاي مبتني بر پردازش تصوير است. در اين مکانيزم پردازنده شما در هر لحظه يک فريم را با فريم هاي قبل و بعد آن مقايسه مي کند و از طريق تشخيص ميزان تغييرات در تصاوير متوالي حرکت را شناسايي مي کند. اين بدين معناست که اگر تغيير نور ناگهايي در تصوير داشته باشيد نيز اين تغييرات به عنوان حرکت شناسايي خواهد شد.

کاربرد
بزرگترين کاربرد موشن دتکتورهاي تصويري در تنظيم ضبط سيستم هاي مداربسته است. از طريق استفاده از موشن دتکتور شما خواهيد توانست سيستم دوربين مدار بسته خود را به گونه اي تنظيم کنيد که تنها در زمان حرکت و تغييرات در صفحه ضبط کند. اين قابليت طول زمان ضبط و حجم فايل هاي ضبط شده را به شدت کاهش مي دهد. فروش دوربين مداربسته
استفاده از مکانيزم موشن دکتکشن تصويري به عنوان دزدگير از نظر فني قابل انجام نيست چرا که اين مکانيزم به جاي حساسيت به حرکت فيزيکي تنها به تغييرات در تصاوير حساس است و در اين صورت هر گونه تغيير نور و رنگ ناگهاني سيستم دزدگير شما را فعال خواهد کرد.

معايب
سيستم تشخيص حرکت تصويري داراي معايب زيادي است. با اين وجود به علت سادگي و کارايي استفاده از ان در دستگاه هاي NVR و DVR بسيار رايج است. اولين و بزرگترين عيب سيستم موشن دتکشن تصويري حساسيت ان نسبت به تغييرات در تصوير است. اين حساسيت باعث خواهد شد هر گونه تغيير ناگهاني در تصوير به عنوان جسم متحرک شناسايي شود. به همين دليل امکان استفاده از دستگاه هاي حفاظت تصويري به عنوان دزدگير وجود نخواهد شد.
تارتن