درب اتوماتیک تاشو

درب هاي اتوماتيک تاشو در مکانهايي که محدوديت فضا موضوع مورد توجه است، بسيار مناسب مي باشند. درب هاي اتوماتيک تاشو درحقيقت ساختاري مشابه درب هاي اتوماتيک لولايي دارند با اين تفاوت که انگارهر لت آن به دو نصف تقسيم شده و دو لت بدست آمده و به همديگر لولا شده اند و در نهايت به جاي دو لت لولا شده به ديوار، دو لت لولا شده به ديوارهاي اطراف و يک لت لولا شده به هر يک از آنها خواهيم داشت. در بعضي موارد که لازم است فقط درب به يک سمت ديوار لولا شود، درب هاي اتوماتيک تاشو شامل دو لت لولا شده به يکديگر که يکي از آنها به يک سمت ديوار لولا شده است مي باشد.
مزيت بزرگ درب هاي اتوماتيک تاشو نسبت به درب هاي اتوماتيک لولايي swing کاهش شعاع عملکرد (حرکت کردن درب) درعمليات بازو بسته شدن درب است که اين ويژگي در محل پارکينگ هايي که داراي فضاي محدودي هستند يا حياط جلويي منازل که نياز به دربي با فضاي اشغالي کمتري دارند، مزيت فوق العاده اي به شمار مي روند. از جمله کاربردهاي آن مي توان پارکينگ هاي زير زميني و يا روباز، کاربردهايي نيازمند امنيت بالا و يا مناطقي با فضاي محدود را نام برد.
درب هاي اتوماتيک تاشو داراي سرعت عملکرد فوق العاده اي نسبت به ساير اتوماسيون ها مي باشند و داراي قابليت ترددهاي بالا و نامحدود جهت استفاده پيوسته هستند که به دليل همين ويژگي در محيط هاي پرترافيک راه حل منحصر به فردي هستند. درب اتوماتيک تاشو داراي مکانيزم محرکه منحصربه فردي است که عملکرد بسيار سريع و در عين حال روان به همراه شروع start و توقف stop نرم و روان و بي صدا را ممکن مي سازد.

سيستم درب اتوماتيک تاشو مي تواند به انواع سيستم هاي امنيتي مانند فتوسل ها ، لبه هاي امنيتي safety edge ، فلاشر، چراغ راهنما، قفل الکتريکي و ضربه گيرهاي لاستيکي واقع برلبه هاي لت درب و تيرک افقي پايين درب و همچنين سيستم هاي کنترل ورودي مانند کي پد، کارت هوشمند، کارت خوان سيستم هاي بارکد، فرستنده هاي راديويي RFID مجهز گردد. سيستم هاي امنيتي نصب شده بر روي درب مانند فتوسل ها از برخورد احتمالي درب با موانع جلوگيري کرده و در حين تشخيص وجود مانع سبب صدور دستور توقف درب و معکوس گردانيدن حرکت درب را صادر مي شوند و فلاشرها نيز نشانگر اين مي باشند که درب در حال انجام عمليات است.

به طور کلي درب اتوماتيک تاشو در مواردي که امنيت بالا اهميت اصلي را داراست و يا مواردي که سرعت باز و بسته شدن نقطه بحراني و شاخص است به کار مي رود که با استفاده از آنها زمان انتظار افراد و ماشين ها براي عبور از درب بسيار کاهش مي يابد و عملکرد سريع درب تضمين مي کند که امنيت به مخاطره نمي افتد و ورودي عريضي را در مدت زمان کوتاهي مي گشايند. درب هاي اتوماتيک تاشو در مدت زماني حدود 2 تا 4 ثانيه باز مي شوند و سرعت استاندارد آن ها يک متر بر ثانيه است.

اتوماسيون درب اتوماتيک تاشو به طور قابل ملاحظه اي به توان کمتري نسبت به درب هاي لولايي swing براي عملکرد خود نياز دارد. بخش محرکه درب هاي اتوماتيک تاشو هم موتور تک فاز و هم مي تواند موتور سه فاز داشته باشد و داراي worm drive gear boxes است.

نيروي محرکه لازم براي حرکت دادن درب از بخش محرکه به وسيله بازوهاي مفصلي به لت درب انتقال مي يابد. در مواقع قطع برق از کليد خلاص کن براي عملکرد درب به صورت دستي استفاده مي شود. سيستم اين درب ها حاوي عمليات soft start/stop و کنترل سرعت درب است که (در حقيقت دو سرعته بودن سيستم است). کنترل پانل آن داراي عمليات تأخيري بسته شدن اتوماتيک auto close delay function مي باشد. اتوماسيون هاي موجود برحسب نوع نياز به صورت نصب شده برروي سطح يعني نصب شده روي لت درب و يا به صورت زير سطحي مي باشند.

درب هاي اتوماتيک تاشو در مکان هايي مانند بانک ها و ساختمان هاي وابسته، ساختمان هاي امنيتي بالا و دولتي، ايستگاه پليس، خدمات اورژانسي، فرودگاه ها، لنگرگاه ها و اسکله ها و تأسيسات نظامي و کنترل مرزي نيز به کار مي روند.
بنابراين ويژگي هاي بارز درب اتوماتيک تاشو به صورت زير خلاصه مي شود:
کاهش شعاع عملياتي نسبت به درب هاي لولايي معمولي در فضاهاي محدود
سرعت بالاي باز و بسته شدن
در جاهايي که فضاي موجود محدود است
توان کمتر نسبت به لولايي معمولي
در مکان هايي نيازمند به امنيت بالا