درب اتوماتیک و قفل الکترومغناطیسی

يک قفل الکتريکي مناسب گزينه بسيار مهمي براي درب هاي اتوماتيک و به ويژه درب هاي اتوماتيک ماشين رو مي باشد. اگرچه که بيشتر درب بازکن ها داراي امکان قفل داخلي هستند، ميزان نيرويي که بايد به کار رود تا يک دربي که عرض هر لنگه آن بيشتر از 2 متر است را به صورت قفل نگاه دارد بيشتر از ميزاني است که موتور مي تواند ايجاد کند و در نتيجه در اين موارد يک قفل الکتريکي براي درب ضروري است.
به عبارتي يک درب بازکن اتوماتيک درب را بسته نگاه مي دارد اما اگر عرض هر لنگه درب بيشتر از 2 متر باشد ويا زاويه بازشوي آن بيشتر از 110 درجه باشد پيشنهاد مي شود که حتماً از يک قفل الکتريکي مناسب استفاده شود. در مورد درب بازکن هاي اسلايدي، درب بازکن اتوماتيک درب را قفل نگاه مي دارند بنابراين وسيله ديگري براي بسته نگاه داشتن درب نياز نيست. در مورد درب هاي لولايي هم درب بازکن ها مي توانند درب را به خوبي بسته نگاه دارند و فقط در شرايط فوق الذکر و يا در مواردي که نياز به ايجاد سيستم امنيتي بالايي است قفل الکتريکي لازم مي شود. نصب درب اتوماتيک
قفل الکتريکي به جعبه کنترل اپراتور درب سيم کشي مي شود و وقتي يک وسيله ورودي مانند کي پد و يا ريموت استفاده مي شود تا درب را باز کند قفل خلاص مي گردد و هنگامي که دوباره درب بسته مي شود قفل مجدداً درگير مي شود تا تضمين کند که درب به حالت بسته باقي مي ماند.
يک قفل الکترومغناطيسي شامل يک پليت آرميچر armature plate ويک مگنت الکتريکي electro magnet مي باشد که مگنت ( آهنربا ) الکتريکي به فريم ( قاب ) درب وصل مي شود و پليت آرميچر به درب نصب مي گردد. جريان گذرنده از ميان مگنت الکتريکي، ايجاد خاصيت الکترومغناطيسي مي کند که پليت آرميچر را جذب مي کند و درب را بسته نگاه مي دارد.
قفل الکترومغناطيسي بر مبناي مفهوم الکترومغناطيس کار مي کند به اين صورت که سيستم آن داراي يک آهنرباي الکتريکي است که يک هادي ( رسانا ) را با يک نيروي به اندازه کافي بزرگ جذب مي کند تا از باز شدن درب جلوگيري کند. در يک بررسي جزئي تر اين وسيله از خاصيت ميدان مغناطيسي توليدي در اثر جريان گذرنده از ميان يک يا تعداد بيشتري حلقه هاي سيم ( سيم پيچ ) استفاده مي کند. تعداد سيم پيچ ها ميزان نيروي نگهدارنده اي که مشخصه قفل است، را تعيين مي کند.

به عنوان مثال ميزان نيروي نگهدارنده HODING FORCE قفل الکترومغناطيسي که به عنوان قفل درب استفاده مي شود 5300 نيوتن يا 1200 پوند نيرو مي باشد. بسيار مهم است که پليت و مگنت هم تراز و در يک رديف روبروي هم نصب شوند تا عملکرد کارا و مؤثري را تضمين کند. توان برق ( جريان برق ) براي قفل الکترومغناطيسي، جريان مستقيم DC تقريباً حدود 6 وات هست و معمولاً با ولتاژ vdc 12و vdc24 کار مي کنند.

مزايا

نصب ساده: قفل هاي الکترومغناطيسي از آنجاکه داراي اتصالات داخلي نيستند، نسبت به ساير قفل ها نصب آسان تري دارند.

عملکرد سريع: قفل هاي مغناطيسي در حين قطع برق فوراً باز مي شوند و امکان عمليات سريع تري در مقايسه با ساير قفل ها فراهم مي کنند.

محکم و مقاوم: قفل الکترومغناطيسي در اثر وارد شدن ضربات به آن، نسبت به ساير قفل ها متحمل تلفات و آسيب کمتري مي شوند. اگر يک قفل مغناطيسي به زور با يک اهرم باز شود، نسبت به قفل هاي ديگر آسيب کمي به قفل يا درب وارد مي شود.

معايب

برخي از قفل هاي الکترومغناطيسي براي بسته ماندن به جريان پيوسته برق يا به عبارتي به يک منبع برق پايا (ثابت و مداوم) نياز دارند و اگر برق قطع شود، قفل باز مي شود. اين ويژگي ممکن است در بعضي موارد که نياز به سيستم امنيتي شديدي دارند، سبب نگراني امنيتي گردد در حاليکه در بعضي موارد اين ويژگي ممکن است واقعاً ترجيح داده شود به خصوص براي ايجاد امنيت در موارد آتش سوزي.

به طور کلي به منظور اهداف امنيتي قفل هاي الکتريکي دو نوع دارند

Fail-safe: اين نوع براي هدف دست يافتن به امنيت انساني (بشري) ساخته شده است. در اين نوع وقتي برق قطع مي شود قفل خلاص مي گردد.
Fail-secure: اين نوع براي هدف دست يابي به امنيت ملک ساخته شده است که در آن وقتي برق قطع مي شود قفل بسته باقي مي ماند.
که در حقيقت قفل الکترومغناطيسي از نوع Fail-safe قفل هاي الکتريکي مي باشد. و بر اساس معيارهاي آيين نامه آتش نشاني در شرايط اضطراري بسيار ايمن است.
بعضي از سيستم هاي قفل هاي الکتريکي مي توانند به مکانيزم زمان بندي وصل باشند تا اجازه دهد که قفل درب، فقط در زمان هاي مشخصي عمل کند. همچنين بعضي از سيستم ها داراي حافظه تراکنش هستند که مي توانند تعداد دفعات استفاده از قفل درب را ضبط کنند که اين عمليات مي تواند بسيار با ارزش باشد به عنوان مثال وقتي که يک شخص تلاش مي کند با استفاده از کدهاي نادرست وارد ساختمان گردد، سيستم طوري تنظيم مي شود که بعد از دو بار وارد شدن کد نادرست يک آلارم بدهد. علاوه بر آن سيستم هاي قفل هاي الکترومغناطيس طوري طراحي شده اند که انواع مختلفي از مکانيزم هاي کد گذاري را بخوانند مانند کارت هاي هوشمند و کي پدها.
شايان در