مزایای دوربین مداربسته شبکه نسبت به آنالوگ

با توجه به فراگير شدن فناوري شبکه هاي کامپيوتري بستري فراهم شد تا نسل جديد دوربين هاي مدار بسته تحت شبکه IP-Camera بوجود آيند. اولين دوربين هاي مداربسته تحت شبکه در سال ???? توسط کمپاني Axis بر پايه استفاده از سيستم عامل Linux توليد شد، اين دوربين ها به يک رابط اترنت (Fast Ethernet Interface) مجهز گرديده اند و از پروتکل هاي اينترنت در جهت ارسال تصاوير خود در قالب داده ها بر روي بستر شبکه بهره مي گيرند و در جهت مقاصد نظارتي (Surveillance) بکار مي روند. استفاده از دوربين‌ مداربسته تحت شبکه به علت بالا رفتن قابليت ‌هاي آنها نسبت به گذشته روز به روز درحال افزايش است.

مــــزيـــتــهــــاي اســـــتـفــــــاده از دوربـيـنـهــــاي تـحـــت شـــبـکـــــه:
از جمله مزاياي دوربين هاي مدار بسته تحت شبکه مي توان به موارد زير اشاره نمود: -صرفه اقتصادي (Cost Advantage)
-کاهش هزينه کابل کشي به ويژه در پروژه هاي بزرگ (در شبکه هاي بي سيم که هزينه کابل به صفر مي رسد)
-زوم ديجيتالي با کيفيت بالا
-قالب تصوير انعطاف پذير (Flexible Image Format)در دوربين‌ مداربسته آنالوگ رزوليشن تصوير با (TVL) مشخص مي‌شود (تعداد خطوط افقي موجود در تصوير) در دوربين‌ مداربسته تحت شبکه رزوليشن بر مبناي پيکسل بيان مي‌شود. استفاده از دوربين‌هاي 2 و 3 مگاپيکسلي به صورت دوربين‌هاي مداربسته شبکه به سرعت رايج شده و اين دوربين‌ها مي‌توانند تصاويري به مراتب بهتر از دوربين‌هاي آنالوگ ارائه دهند. امروزه حتي دوربين‌ مداربسته شبکه با روزليشن 20 مگاپيکسل نيز وجود دارد. اين دوربين‌ها مي‌توانند تصاوير را با تمام جزئياتشان نمايش دهند.

-امکان استفاده از بزرگنمايي هاي ديجيتال با حداقل افت بر روي تصاوير (بويژه در خصوص رزولوشن هاي مگا پيکسلي)
-امکان انتخاب و تعيين رزولوشن هاي مختلف جهت دريافت تصاوير
-استفاده از روش Progressive Scanning در جهت تصوير برداري که در مقايسه با روش قديمي Interlaced Scanning از کيفيت تصوير بالاتري برخوردار مي باشد. (دوربين هاي آنالوگ به دليل محدوديت استاندارد در مورد استفاده (PAL/NTSC) هر فريم تصوير را دو بار و با تأخير زماني اسکن ميکنند که باعث افت کيفيت تصاوير متحرک ميشود. در مقابل دوربين هاي تحت شبکه کل تصوير را در آن واحد اسکن کرده و در نهايت يک تصوير متحرک را بدون نويز و اعوجاج نشان ميدهد.)
دوربين هاي تحت شبکه را مي توان بصورت Multi User و از راه دور دسترسي استفاده نمود. اين عمل مي تواند براي تماشاي تصاوير زنده و تصاوير ضبط شده و در هر زماني انجام شود. همچنين از لحاظ مکاني نيز محدوديتي وجود ندارد و دسترسي Remote از هر شبکه اي و از طريق اينترنت امکان پذير است.
امنيت انتقال تصاوير
– با استفاده از کلمات عبور مختلف و رمزگزاري هاي پيچيده و مسدود کردن IP هاي ناشناس از داده هاي دوربين هاي تحت شبکه محافظت مي شود. علاوه بر اين اطلاعاتي به تصاوير اضافه مي شود که اصالت آن را به مراجع قانوني به اثبات برساند.
ثبت رخداد ها و تصويربرداري هوشمند
– اگر دوربين در تمام مدت فعال باشد، حجم تصاوير ضبط شده بسيار زياد مي شود. در دوربين هاي تحت شبکه مي توان در زمان هايي که تصوير برداري مورد نياز نيست فعاليت دوربين را متوقف نموده و تنها در زمان هاي لازم و يا بلافاصله پس از وقوع يک رخداد تصوير برداري را فعال کرد. اينگونه قابليت ها در قالب نرم افزار دوربين براحتي پياده سازي مي شود.
– دوربينهاي تحت شبکه توانايي تشخيص حرکت يا motion detection دارند. علاوه بر اين امکان مديريت آلارم با قابليت تنظيم حساسيت و موقعيت حرکت در تصوير نيز وجود دارد. ورودي هاي I/O امکان وصل انواع سنسورهاي مختلف اعم از دود و گاز را به دوربين ميدهد.
مــعــايــــب دوربـيـــن هـــاي تــحــــت شــبــکـه: عملکرد در شبکه
– يکي از نگراني‌هاي مهم مسئولان شبکه در مورد استفاده از دوربين‌ مداربسته تحت شبکه تاثير آنها بر روي شبکه و کاهش سرعت آن است. چراکه به ويژه در دوربين هاي با رزوليشن بالا حجم زيادي از اطلاعات بايد در هر لحظه در شبکه جا به جا شود و با توجه به پهناي باند محدود شبکه اين مي‌تواند موجب ايجاد اختلال در شبکه نيز شود. با اين حال با استفاده از شبکه‌هاي گيگا بايتي و فيبر نوري مي‌توان اين مشکل را رفع کرد و در صورت ايجاد اختلال بايد ظرفيت شبکه را افزايش داد.

محدوديت طول کابل
– داده‌ها بر روي کابل Cat5 داراي محدوديت مسافت تا ??? متر است. با اين حال با استفاده از Repeater ميتوان اين مسافت را افزايش داد. اين دو نوع دوربين مدار بسته از دو تکنولوژي متفاوت استفاده مينمايند. در دوربينهاي آنالوگ تصاوير پردازش شده خود را از طريق کابل کواکسيال (آنتن) انتقال داده و کيفيت آنها بر اساس تيوي لاينTVLINE (خطوط افقي تشکيل دهنده تصوير بر روي صفحه تلويزيون) محاسبه ميشود بطور مثال 480 تيوي لاين ولي در دوربينهاي تحت شبکه IP CAMERA تصاوير را از طريق کابل شبکه کامپيوتري (ديجيتال) معمولاً کابل CAT5,6 انتقال داده و کيفيت آن بر اساس پيکسل محاسبه ميشود به عنوان مثال 1.3 مگا پيکسل. در ضمن دوربينهاي آنالوگ CCTV جهت فرمان زوم ZOOM و يا گردش افقي يا عمودي هرکدام کابل مجزا بايد کشيده شود در حالي که دوربينهاي تحت شبکه IP CAMERA کليه اطلاعات صدا، زوم، گردش عمودي و افقيPAN/TILT از طريق همان کابل شبکه انجام ميپذيرد حتي در بعضي از مدلهاي دوربين تحت شبکه ولتاژ مورد نياز دوربين هم از طريق کابل شبکه به دوربين ميرسد که POE خوانده مي شود . تفاوت ديگر اين دو دوربين در طريقه ديدن و ضبط تصاوير آنهاست در دوربينهاي آنالوگ جهت ضبط و مشاهده دوربينها از سخت افزارهاي استند الون STANDALONE و يا کارتهاي DIGITAL VIDEO RECORDER يا همانDVR بايد استفاده نمود که نسبت به کانالهاي ورودي تصوير و صدا و ميزان فريم هاي ضبط در هر ثانيه هزينه بر خواهد بود ولي در دوربينهاي تحت شبکه IP CAMERA از طريق يک نرم افزار که روي يک کامپيوتر نصب ميشود ( در بعضي مارکها تا32 تصوير رايگان است ) ضبط تصاوير انجام ميشود و جهت ديدين دوربين فقط نياز به IP آدرس دوربين و USER NAME و PASSWORD ميباشد بدون نياز به سخت افزار واسطي.