نانو استیشن (NanoStation) چیست؟

نانو استيشن يا Nanostation نوعي فرستنده ديجيتال راديويي برد پايين است که از آن براي ايجاد شبکه هاي رايانه اي در فواصل نسبتا کم استفاده مي شود. اين نام توسط شرکت ubnt براي اين محصول انتخاب شده است. اين شرکت انواع متفاوتي از NanoStation ها توليد مي کند. در اين مطلب بيشتر با اين دستگاه آشنا مي شويم.

نانو استيشن ها چطور کار مي کنند؟
نانو استيشن ها از طريق پروتکل هاي شبکه اقدام به ارسال و دريافت اطلاعات مي کنند. اين دستگاه ها به علت سادگي و ارزان قيمت بودن محبوبيت زيادي دارند. نصب دوربين مداربسته
در واقع دستگاه نانو استيشن اطلاعات شما را از طريق يک کابل شبکه دريافت کرده و سپس آن را به امواج راديويي ديجيتال تبديل مي کند. در طرف ديگر يک نانو استيشن ديگر همين امواج را دريافت کرده و انها را مجدد به اطلاعات منطبق با شبکه شما تبديل مي کند.

آيا نانو استيشن ها با ثبات هستند؟
نانو استيشن ها نسبت به فرستنده هاي راديويي انالوگ ثبات بسيار بالايي دارند. در صورتي که انتن ها به درستي نصب شوند و اطلاعات در پهناي باند مجاز نانو اسيشن با ان منتقل شود شما يک شبکه کاملا با ثبات بي سيم از طريق آن خواهيد داشت.

در زمان نصب اين دستگاه ها بايد به چه نکاتي توجه کرد؟
مهمترين نکته در زمان نصب نانو استيشن ها توجه به اين موضوع است که بين فرستنده و گيرنده نبايد جسمي خارجي واقع شده باشد. در اصطلاح مي توان گفت که فرستنده بايد بتواند گيرنده را ببيند. در صورتي که جسمي بين فرستنده و گيرنده قرار گرفته باشد احتمالا شما امکان ارسال اطلاعات را نخواهيد داشت يا شبکه شما به شدت بي ثبات ميشود.
توجه داشته باشيد که براي ارسال و دريافت اطلاعات شما به حداقل دو نانواستيشن احتياج خواهيد داشت که يکي به عنوان فرستنده و ديگري به عنوان گيرنده عمل ميکند. شما ميتوانيد يک پيوند چندگانه نيز به همين صورت ايجاد کنيد.
نکته بعدي که بسيار حائر اهميت است محاسبه پهناي باند عبور از انتن هاست. درصورتي که پهناي باند عبوري شما از مقدار مجاز بيشتر باشد يا روي نقطه بحراني قرار گيرد شبکه شما به شدت بي ثبات مي شود. سعي کنيد ميزان پهناي باند مورد استفاده را هميشه تا سطح 70درصد از مقدار مجاز نانو استيشن نگه داريد.
به صورت کلي در ايران سري نانو استيشن M5 از بقيه سري هاي اين دستگاه محبوب تر است. در صورتي که شما هم مي خواهيد يک کاربري ساده از نانواستيشن داشته باشيد از همين سري استفاده کنيد.

چطور از نانو استيشن در سيستم مداربسته شبکه استفاده کنم؟
استفاده از نانو استيشن و اتصال آن به دوربين هاي مداربسته شبکه بسيار ساده است. کافيست دوربين مداربسته را به صورت مستقيم به آنتن وصل کنيد، انتن را در حالت فرستنده قرار دهيد و رنج اي پي هر دو را درست تنظيم کنيد. در طرف ديگر نيز شما نانو استيشن را به شبکه خود وصل مي کنيد و دوربين به راحتي در شبکه شناسايي مي شود. براي اطلاعات بيشتر به مطلب "طريقه نصب نانو استيشن" مراجعه کنيد.

چطور از نانو استيشن در سيستم مداربسته انالوگ استفاده کنم؟
در سيستم مداربسته انالوگ شما نميتوانيد دوربين را مستقيم به نانواستيشن وصل کنيد پس مجبور خواهيد بود ابتدا از طريق ويدئو سرور اطلاعات دوربين خود را به صورت شبکه دراورده و سپس از طريق نانو استيشن آن را ارسال کنيد. توجه داشته باشيد که در طرف گيرنده نيز شما اطلاعات را به صورت ديجيتال دريافت مي کنيد و امکان ديدن آنها بر روي DVR وجود ندارد و بايد از NVR يا سرور براي ديدن تصاوير دوربين استفاده کنيد.