انتقال تصاویر HD در شبکه های با پهنای باند کم

با رشد و پيشرفت روز افزون دوربين هاي IP در رزولوشن و افزايش درخواست مشتريان ، مشکل پهناي باند به مسئله جدي تري تبديل مي شود.بدين منظور و براي ازبين بردن مشکلات ناشي از پهناي باند کم در دوربين هاي IP و دريافت بهترين تصوير از دوربين شبکه ، نياز به مديريت جدي در پهناي باند شبکه احساس مي شود.
اکنون دوربين هاي HD، داده بيش تري نسبت به WAN ايجاد مي کنند. درحالي که شبکه محلي يا LAN ممکن است داده بيش تري را انتقال دهد. هنگامي که مي خواهيد جريان هاي دوربين را به شرکت يا جاي ديگري انتقال دهيد آگاهي از محدوديت هاي موجود نکته مهمي به حساب مي آيد. پهناي باند کم نيز از جمله مشکلات رايجي است که در انتقال تصوير به وجود مي آيد و شما بايد از جزئيات آنچه که مي فرستيد آگاه باشيد. اکنون نيز با افزايش فروش درزمينه دوربين هاي HD نياز به مديريت بهتر و کارآمد ترپهناي باند نيز احساس مي شود تا کاربران بتوانند بهترين استفاده ازمنابع را در سيستم چندگانه داشته باشند.
نواحي کليدي
براي برطرف کردن مشکل پهناي باند 5 نکته کليدي وجود دارد:
تراکم تصوير
تاخير يا زمان رکود
انتخاب آنچه که مي فرستيد
محل ضبط
مديريت تقاضا و نياز
تراکم تصوير
امروزه اشتباهات زيادي درارتباط با تراکم تصوير وجود دارد.اگر چه اکنون فرمت فشرده سازي H.264 در ميان کارشناسان رواج زيادي پيدا کرده است اما به نظر مي رسد فهم دقيق آن هنوز صورت نگرفته است. اين تکنولوژي تنها فرمت تصويري را که فشرده سازي شده است و چگونگي رمز گشايي آن را توصيف مي کند و هيچ گونه اطلاعي از چگونگي دستيابي به فشرده سازي ارائه نمي دهد. در جدول زير مي توان جزئيات را به خوبي مشاهده نمود:
ميزان ذخيره سازي براي 30 روز در 15 فريم بر ثانيه ميزان داده عادي کارکرد H.264
0.5 1> بهترين تراکم
3 5-6 فشرده سازي متوسط




در يک فشرده سازي خوب تقريبا نيمي از پهناب باند گرفته مي شود. با کاهش پهناي باند ، فشرده سازي خوب به شما اجازه مي دهد تا ميزان فريم Dual در کنار پهناي باند بالا در LAN و پهناي باند کم در WAN داشته باشيد.
تاخير
نکته مهم ديگري که در انتقال بايد درنظر گرفت تاخيراست .در تصوير ضبط شده ، مهم نيست که تاخير کمي در پخش مجدد تصوير موجود باشد.اما اگر اپراتور سعي نمايد که تصوير REAL- TIME يا زنده داشته باشد اين تاخير وجود خواهد داشت که اين تاخير در دريافت تصاوير به مانيتور و بعد تاخير درسيگنال دسته فرمان اپراتور به دوربين PTZ براي جستجوي رويداد مي باشد.بنابراين ، فرد رويدادي را که در جستجوي آن است از دست مي دهد.اين زمان از دريافت نورتوسط لنز تا دريافت تصوير در مانيتور اپراتور 100 ميليون ثانيه طول خواهد کشيد و بيش تراز اين زمان طولاني خواهد بود.
اين امر يکي از دلايلي است که دوربين هاي آنالوگ هنوز در خيلي از نواحي به کارگرفته مي شوند چرا که تاخير در پخش زنده خود مشکل مهمي به شمارمي آيد.تنها در يک سيستم طراحي شده حرفه اي است که مي توان اين تاخير را به حداقل خود رساند.
انتخاب آنچه که ميفرستيم
بهتر است شبکه خود را با داده هايي که ممکن است نياز نباشد اشغال نکنيم. يک سيستم خوب مديريت IP ،هنگامي که اتفاق مشخصي در صحنه نباشد، لينک انتقال را به نوع idle ( راکد يا غيرفعال ) تغيير مي دهد.زماني که اتفاقي رخ نداده است مي توان درسرعت کامل اطلاعات را انتقال سريع را انجام داد بدون آنکه اطلاعاتي کم شود.
همچنين تحليل کننده هاي real-time تصويرنيز داراي اهميت زيادي هستند.چرا که قادر هستند هنگامي که اتفاقات مشابه مانند راه رفتن فرد در يک مسي اشتباه و حرکت يک آيتم را مشخص و شناسايي نمايند.اين همان زماني است که کاربر مي خواهد از ديده شدن هرآنچه که اتفاق مي افتد مطمئن شود.
محل ضبط
انتخاب محل ضبط نيزد يگر مسئله مهم به شمار مي رود.داده هاي خود را بين دوربين ها و يک سايت مرکزي انتقال ندهيد.شبکه خود را با دستگاه هاي NVR نزديک به دوربين طراحي نمائيد که از پهناي باند زياد LAN استفاده مي کنند و تنها از اطلاعات مهم براي انتقال از طريق WAN استفاده نمائيد.
صرف نظراز هر ويدئو که شما ضبط مي کنيد ، بهتر است از به چيز هايي دسترسي داشته باشيد که ضروري هستند. يک سيستم تصويري IP، بدون نياز به سرورهاي مرکزي ، به شما امکان ضبط محلي را مي دهد اما در هرصورت شما نياز به يک طراحي دقيق براي حذف موانع پردازش تصوير خواهيد داشت.
مديريت تقاضا
مديريت تقاضاي اپراتور از جمله نکات کليدي در هر سيستم چندگانه به شمار مي رود. هر اپراتور بايد بداند چطور پهناي باند را تقسيم نموده و بايد مطمئن شود که آنها کار خود را به خوبي انجام داده اند بدون آنکه منابع محدود را زيادي اشغال نمايد.بسته به نوع محصول ، اين امر اغلب مي تواند همراه با يک سيستم خوب مديريت شود.
فهم اينکه هر منطقه چه چيزي را نياز دارد مي تواند راهگشاي مناسبي براي مديريت و تنظيم اطلاعات و پهناي باند باشد (نصب دوربين مدار بسته)

در راس تمام اين امور توصيه شده ، بايد مانيتورينگ خود را نيز به خوبي طراحي نموده وبه اين فکر نمائيد که چه چيزي واقعا مهم است . هنگامي که شما دوربين هاي 5-،10- و 16- مگاپيکسلي را درهر موقعيت مي گذاريد با يد بدانيد که پهناي باند قابل توجهي را استفاده مي نمائيد. به خاطر داشته باشيد که دوربين هاي با مگاپيسکل بالا براي کارکردن در ميزان فريم هاي پائين طراحي مي شوند. درمقايسه با مگاپيکسل کم تر، بهره گيري از ميزان فريم بالاتر در بدست آوردن تصاوير مهم به عنوان مدرک ، از اهميت بيش تري برخورداراست .
در نهايت به عنوان توصيه نهايي بايد گفت براي نيازهاي واقعي خود از مجموعه اي از دوربين هاي SD و HD استفاده نمائيد و آنها را درمحل مناسب خود قرار داده و براي گرفتن يک نتيجه مناسب شبکه خود را به خوبي طراحي نمائيد.